Teatr Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego


Teatr Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego to teatr dramatyczno-muzyczny, który jest głęboko zakorzeniony w strukturach Uniwersytetu Warszawskiego.

Jego działalność przyciąga uwagę miłośników sztuki, oferując różnorodne przedstawienia i wydarzenia artystyczne, które wzbogacają kulturalną ofertę stolicy.

Historia

Teatr Hybrydy jest jednym z najstarszych teatrów studenckich oraz nieinstytucjonalnych w Polsce, który swoją działalność prowadzi, z przerwami, od późnych lat 50. XX wieku. Funkcjonuje jako ogólnouczelniana jednostka artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego, gromadząc głównie studentów oraz absolwentów tej uczelni, a także innych warszawskich uczelni wyższych, zwłaszcza artystycznych. Czasami Teatr staje się również przestrzenią dla profesjonalnych aktorów młodego pokolenia.

Reaktywacja Teatru miała miejsce we wrześniu 2005 roku, dzięki wysiłkom grupy studentów z Uniwersytetu Warszawskiego, w tym Macieja Dzięciołowskiego, który objął stanowisko prezesa w grudniu 2005 r. i został dyrektorem Teatru w 2010 r., oraz Wojciecha Figury. Jednak działalność artystyczną wznowiono już w marcu 2005 r., co było efektem pracy grupy teatralnej, która kontynuowała tradycje artystyczne – muzyczne, dramatyczne oraz kabaretowe związane z legendarnymi Hybrydami, które zyskały popularność w lutym 1957 roku.

Inicjatywa reaktywacji była rezultatem współpracy kilku kluczowych postaci, w tym Katarzyny M. Piekarskiej, Beaty Postnikoff, Dominiki Świątek, Leszka Czajkowskiego oraz Macieja Dzięciołowskiego. Teatr Hybrydy nie tylko pielęgnuje blisko siedemdziesięcioletnią tradycję „Hybryd”, ale także ma znaczący wpływ na rozwój kultury studenckiej, zwłaszcza w czasach PRL.

W ramach działalności Teatru angażują się przede wszystkim studenci oraz absolwenci Uniwersytetu Warszawskiego, jak również akademii muzycznych i szkół teatralnych. Patronem Teatru Hybrydy, jako ważnej jednostki na Uniwersytecie, jest rektor Uniwersytetu Warszawskiego.

Działalność teatru

Teatr Hybrydy angażuje się w szeroką działalność, której zasadniczym celem jest popularyzowanie idee związane z kulturą oraz sztuką. Wspiera młodych artystów oraz studentów, oferując im możliwości rozwijania swoich talentów i zdobywania doświadczenia, które są kluczowe w ich artystycznych karierach.

Teatr zwraca uwagę na rozwój kulturalny, stawiając na promocję Uniwersytetu Warszawskiego zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. W ramach swoich działań, Teatr Hybrydy organizuje różnorodne i ogólnodostępne formy artystyczne, które dotyczą sztuki scenicznej.

Wśród realizowanych projektów znajdują się przedstawienia teatralne, koncerty, kabarety, musicali oraz recitale. Teatr bierze również udział w imprezach kulturalnych i edukacyjnych, które organizowane są przez różne instytucje. Dodatkowo, osiągnięcia teatru są prezentowane na przeglądach, festiwalach, a także innych wydarzeniach, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Repertuar

Od 2005 roku, Teatr Hybrydy znacząco wzbogacił polską scenę teatralną, prezentując różnorodne premiery, które zaowocowały wieloma pamiętnymi spektaklami. Do najważniejszych z nich należą:

  • Pastorałki Nasze Codzienne w reżyserii Beaty Postnikoff (nagranie dla TVP i TV Polonia),
  • Śpiewogra wielkanocna w reż. Beaty Postnikoff (nagranie płyty CD),
  • Nasza klasa – koncert poświęcony twórczości Jacka Karczmarskiego,
  • Sercowa ruletka – spektakl inspirowany dziełami Katarzyny Piekarskiej i Leszka Czajkowskiego,
  • Siódmy anioł – koncert poświęcony twórczości Zbigniewa Herberta, który zyskał muzyczne opracowanie Dominiki Świątek (na jego podstawie wydano płytę w 2007 roku),
  • Romeo i Julia, czyli piosenka jest dobra na wszystko – w reżyserii Huberta Zimoląga, spektakl oparty na Kabarecie Starszych Panów,
  • Miłość ci wszystko wybaczy, czyli Tuwim dla dorosłych – spektakl inspirowany twórczością Juliana Tuwima, w reż. Huberta Zimoląga,
  • Pod niebem Paryża – koncert prezentujący twórczość francuskich gwiazd estrady w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Warszawskie dzieci – dramatyczno-muzyczny spektakl upamiętniający powstanie warszawskie w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Człowieczy los – koncert pamięci Anny German pod kierownictwem muzycznym prof. Beaty Górskiej-Słociak oraz reżyserii Macieja Dzięciołowskiego,
  • Nie ma takiego numeru… – spektakl kryminalny w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • List do ojca – przedstawienie oparte na anonimowych listach nowego autorstwa w reż. Grzegorza Suskiego,
  • Cafe Retro – szlagiery dwudziestolecia międzywojennego w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Tajemnice państwa Norbery – kolejny spektakl kryminalny w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Persona (non) grata – dramat psychologiczny w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Pomysł na morderstwo – kolejny spektakl kryminalny, również w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Urwany film – dramat psychologiczny w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Nalej mi wina! – spektakl muzyczny według Juliana Tuwima i Mariana Hemara w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Une Balladyna – dramat inspirowany twórczością Juliusza Słowackiego, wyreżyserowany przez Philippe’a Chauvin, który miał premierę podczas Festival International de théâtre universitaire „De Cour à Jardin” w Angers we Francji,
  • Gonimy dopóki żywi – spektakl muzyczny oparty na twórczości Czesława Miłosza z udziałem Piotra Adamczyka i Marcina Przybylskiego, pod muzyczną opieką Dominiki Świątek, reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Znów zakwitną białe bzy – spektakl muzyczny na bazie twórczości Mariana Hemara, Juliana Tuwima, Władysława Szpilmana z udziałem m.in. Anny Samusionek, Anny Czartoryskiej i Marcina Przybylskiego, w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Jak ty nic nie rozumiesz… – przedstawienie na podstawie twórczości Stefanii Grodzieńskiej i Jerzego Jurandota, które zdobyło Złoty Liść na VIII Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Retro im. M. Fogga w 2011 roku, w reż. Macieja Dzięciołowskiego,
  • Udział w koncertach Agnieszki Fatygi, Grzegorza Turnaua, Stanisława Soyki, Michała Bajora, a także Agaty i Pawła Steczkowskich,
  • Artystyczna oprawa wydarzeń Uniwersytetu Warszawskiego (Święto UW, konferencje naukowe),
  • Występy artystyczne dla Urzędów miasta st. Warszawy, w Teatrze Ochoty, Teatrze Palladium oraz Teatrze Collegium Nobilium w Akademii Teatralnej, Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Niepodległości a także w wielu miastach, takich jak Kraków, Łódź, Poznań, Chorzów, Lublin, Krosno, Kielce, Dom Aktora Weterana w Skolimowie, ogrodach Frascati, oraz za granicą, w Austrii, Rosji, Litwie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

Kadra

Teatr Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego wyróżnia się zróżnicowaną i utalentowaną kadrą, której członkowie reprezentują różne dziedziny sztuki i nauki.

  • Maciej Dzięciołowski – dyrektor teatru, który pełni również funkcje menedżera, reżysera oraz scenografa. Jest absolwentem PWST im. L. Solskiego, a jego edukacja obejmowała także studia prawnicze, co dodaje mu unikalnej perspektywy w zarządzaniu teatrem.
  • Dominika Świątek – odpowiada za kierownictwo muzyczne, będąc jednocześnie utalentowaną wokalistką, kompozytorką oraz polonistką, co podkreśla jej wszechstronność w obszarze sztuki.
  • Jacek Wazelin – choreograf i tancerz, którego twórczość skupia się na interdyscyplinarnym podejściu do tańca i ruchu scenicznego.
  • Leszek Czajkowski – poeta i kompozytor, znany wokalista i gitarzysta, który wnosi do zespołu artystycznego wymiar literacki oraz muzyczny.

Oceń: Teatr Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:16