Zofia Rozensztrauch, znana również jako Naomi (Noemi) Judkowski, to niezwykła postać w historii sztuki i architektury. Urodziła się 29 marca 1917 roku w Warszawie, gdzie spędziła swoje dzieciństwo. Jej życie i twórczość były ściśle związane z dramatycznymi wydarzeniami XX wieku.
W trakcie II wojny światowej, Zofia stała się więźniarką w Auschwitz-Birkenau, co znacząco wpłynęło na jej twórcze podejście. Po wojnie osiedliła się w Izraelu, gdzie kontynuowała rozwój swojej kariery jako architektka, graficzka i malarka.
Warto podkreślić, że jej prace graficzne zostały wykorzystane jako dowody w procesie Adolfa Eichmanna, co zasługuje na szczególne uznanie. Achitekturę, grafikę i malarstwo Zofii Rozensztrauch można uznać za istotne elementy jej spuścizny artystycznej oraz świadectwo wydarzeń, które miały miejsce w jej życiu.
Życiorys
Zofia Rozensztrauch przyszła na świat 29 marca 1917 roku w Warszawie, w rodzinnej atmosferze Michała Wolfa Rozensztraucha oraz Justyny Ity z domu Kuperwajs.
W 1926 roku jej bliscy podjęli decyzję o przeprowadzce do Palestyny, jednak niepowodzenie w inwestycji w Tel Awiwie skłoniło ich do powrotu do Warszawy. W okresie od 1927 do 1935 roku Zofia była uczennicą Prywatnego Gimnazjum Żeńskiego Hermana Kaleckiego, a następnie kontynuowała naukę na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Kiedy wybuchła wojna, Zofia znalazła się w getcie warszawskim, gdzie początkowo zarabiała, tworząc grafiki dla fabryki słodyczy. Później zaczęła pracować w aptece. Wiedza zdobyta na studiach okazała się przydatna, gdy angażowała się w projektowanie podziemnych schronów, które powstawały po wielkiej akcji deportacyjnej. Wśród jej działań znalazły się bunkry, które zbudowano pod kamienicami przy ulicy Nalewki 33 i 36. Po styczniowej akcji, Zofia podjęła pracę w fabryce.
Podczas likwidacji getta, udało jej się przez pewien czas ukrywać z członkami rodziny, jednak ostatecznie zostali oni wywiezieni do obozu koncentracyjnego na Majdanku, gdzie zginęli. Zofia trafiła do Auschwitz-Birkenau, gdzie dzięki umiejętności rysunku technicznego, pracowała nad kopiowaniem planów obozu. Jej grupa stworzyła także dodatkowe kopie, które zostały ukryte. Po wojnie plany te zostały odnalezione, a niektóre z nich trafiły do Lochame ha-Geta’ot w Izraelu. Praca Zofii umożliwiła jej wsparcie innych więźniów, w tym Simone Veil. Kiedy Niemcy prowadzili więźniów przed nadchodzącym wyzwoleniem, Zofia zdołała uciekać podczas marszu śmierci do Loslau, gdzie ukryła się na wsi i doczekała zakończenia wojny.
Po zakończeniu działań wojennych Rozensztrauch zaangażowała się w pracę na rzecz Wydziału Kultury i Propagandy Centralnego Komitetu Żydów Polskich, gdzie blisko współpracowała z Józefem Sandlem. W październiku 1946 roku była uczestniczką zebrania założycielskiego powojennego Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych, gdzie została wybrana do zarządu tymczasowego na stanowisko sekretarza.
Dla CKŻP sporządziła między innymi raport z wizyty w Auschwitz-Birkenau, w którym podkreśliła, że dla potrzeb tworzącego się muzeum wybrano murowane budynki Auschwitz, z pominięciem blaknących z powodu warunków atmosferycznych pozostałości po Birkenau – miejscu masowej zagłady Żydów, znacznie istotniejszym dla ocalonych. Brała udział w pracach nad projektem pawilonu martyrologii na Majdanku, gdzie współpracowała w kwestii wystawy z Dawidem Opoczyńskim i Mojżeszem Lubjańskim, a później z Chaimem Hanftem przy tworzeniu ekspozycji w Auschwitz-Birkenau. W połowie 1947 roku Zofia przeniosła się do Paryża, z zamiarem studiowania na Ecole des Beaux-Arts.
Na wiosnę 1948 roku przybyła do Palestyny, przyjmując nowe imię – Naomi Judkowski. Na początku osiedliła się w pobliżu Hajfy, a następnie na północy, gdzie współtworzyła kibuc Lochame ha-Geta’ot. Dokończyła studia architektoniczne w Technionie, będąc jedną z nielicznych kobiet wśród studentów. Pracowała w zawodzie architekta, projektując między innymi jadalnię, szkołę im. Janusza Korczaka oraz czterdzieści mieszkań w swoim kibucu. Działała także w komitecie, który decydował o przyznawaniu odznaczenia Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
W 1990 roku wydano jej wspomnienia pod tytułem Rekwiem le-sztej miszpachot, których tłumaczenie na język angielski również się ukazało. Zmarła 5 grudnia 1996 roku.
Cykl grafik przedstawiających Auschwitz
Po zakończeniu II wojny światowej, Zofia Rozensztrauch przystąpiła do tworzenia wyjątkowego cyklu grafik, które ukazywały życie codzienne w Auschwitz. Te prace, wykonane akwarelą oraz tuszem na papierze, były sygnowane jej numerem obozowym 48035. Album, składający się z 20 dzieł, odegrał znaczącą rolę jako materiał dowodowy w procesie Adolfa Eichmanna, gdzie został wykorzystany przez Gidona Hausnera.
Wśród kolorowych ilustracji, które Rozensztrauch stworzyła, znalazły się m.in. obrazy dramatycznych momentów, takich jak golenie głów więźniarkom, brutalne sceny bicia oraz egzekucji. Co ciekawe, artystka nie miała pojęcia, w jaki sposób jej prace zostały użyte podczas procesu, a prokuratura nie była w stanie jej odnaleźć, ponieważ po przybyciu do Hajfy posługiwała się innym imieniem i nazwiskiem.
Po zakończeniu procesu album trafił do archiwum państwowego, a następnie został włączony do stałej wystawy muzeum Jad Waszem. Dopiero na początku XXI wieku, po śmierci Zofii Rozensztrauch, zdołano na nowo zidentyfikować autorkę i połączyć jej rysunki z osobą, która je stworzyła.
Przypisy
- Execution - a painting by Naomi Judkowski [online], Ghetto Fighters House Archives [dostęp 28.05.2023 r.]
- a b c d e f g h i j k l m NaamaN. Riba NaamaN., The Chilling Illustrations Used to Convict Adolf Eichmann, „Haaretz”, 23.04.2023 r. [dostęp 27.05.2023 r.] (ang.).
- a b c d e f g h i j k l m n o p q r s AleksandraA. Król AleksandraA., Rozensztrauch Zofia (Judkowski Naomi) [online], Wirtualny Sztetl [dostęp 27.05.2023 r.]
- a b c d e MorM. Presiado MorM., Multi-Generational Memory of Sexual Violence during the Holocaust in Women’s Art, [w:] War and Sexual Violence: New Perspectives in a New Era, Sarah K.S.K. Danielsson (red.), Brill, 2019, s. 150, ISBN 978-3-657-70266-4 (ang.).
- Sites of Memory, Sites of Forgetting, [w:] ZofiaZ. Woycicka ZofiaZ., Arrested Mourning, Peter Lang, 2014, s. 176-177, ISBN 978-3-653-03883-5.
- Wstęp, [w:] AgnieszkaA. Żółkiewska AgnieszkaA., Inwentarz Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych 1946-1950, Żydowski Instytut Historyczny, s. 3.
- a b c d MagdalenaM. Tarnowska MagdalenaM., Żydowskie środowisko artystyczne w Warszawie w latach 1945–1949, „Pamiętnik Sztuk Pięknych”, 9, 2015, s. 38–41, DOI: 10.11588/psp.2015.9.61564, ISSN 2658-1655 (pol.).
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Paweł Żak | Franciszek Smuglewicz | Mirosław Stecewicz | Joanna Walter | Aleksandra Koncewicz | Paweł Owerłło (1869–1957) | Jakub Fiszer | Tadeusz Gąsiewicz | Łukasz Dobrzański | Bronisław Szulc | Małgorzata Drozd | Mirosława Krajewska (1940–2023) | Michał Urbaniak | Adelajda Truścińska | Elżbieta Gaertner | Leon Łochowski | Władysław Podkowiński | Bogumił Foland | Maja Sokołowska | Antoni FałatOceń: Zofia Rozensztrauch