Maksymilian Centnerszwer, znany również jako Centerszwer, to postać o bogatym dorobku artystycznym i pedagogicznym. Urodził się 24 marca 1889 roku w Warszawie, a jego życie zakończyło się tragicznie w 1943 roku w getcie białostockim.
Był nie tylko utalentowanym kompozytorem, ale również uznawanym skrzypkiem. Jego pasja do muzyki przejawiała się również w roli pedagoga, gdzie dzielił się swoją wiedzą z młodszymi pokoleniami. Dodatkowo pracował jako krytyk muzyczny i recenzent, co pozwoliło mu na szersze wpływanie na życie muzyczne swojego czasu, zwłaszcza w kręgach żydowskich.
Życiorys
Maksymilian Centnerszwer swoją edukację muzyczną rozpoczął w 1910 roku, kiedy to zapisał się do Instytutu Muzycznego w Warszawie. Dwa lata później przeniósł się do Lipska, gdzie kontynuował naukę w konserwatorium, a następnie udał się do Paryża, by tam doskonalić swoje umiejętności artystyczne. Od 1914 roku był zaangażowany w nauczanie śpiewu w warszawskich gimnazjach.
Centnerszwer był nie tylko utalentowanym nauczycielem, ale również aktywnym uczestnikiem życia muzycznego w Warszawie. Zainicjował oraz współtworzył wiele żydowskich stowarzyszeń muzycznych, angażując się w promocję muzyki w swoim środowisku. Jego współpraca z Źydowskim Towarzystwem Muzycznym oraz wsparcie Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej ukazuje jego zaangażowanie w rozwój kultury muzycznej.
W 1937 roku, na zaproszenie prezydenta Ignacego Mościckiego, Centnerszwer stał się członkiem społecznego komitetu, który organizował obchody 30. rocznicy powstania Filharmonii Narodowej. Jako krytyk i recenzent muzyczny publikował swoje prace w takich pismach jak „Nasz Kurier” oraz „Ilustrierte Woche”, a także w żydowskiej gazecie „Nasz Przegląd”, wydawanej w języku polskim.
Twórczość
Maksymilian Centnerszwer był uznawanym twórcą, który przyczynił się do rozwoju edukacji muzycznej poprzez swoje działania. Jednym z jego najważniejszych osiągnięć jest napisanie podręcznika śpiewu, który znalazł zastosowanie w szkołach.
Warto również wspomnieć o jego kompozycjach, które wzbogaciły repertuar muzyczny. Skomponował m.in. poemat „Tristan”, dedykowany tenorowi oraz orkiestrze kameralnej, a także cykl „Pięć pieśni” na baryton z towarzyszeniem dziewięciu instrumentów.
Życie prywatne
Maksymilian Centnerszwer był synem Izydora i Salomei Rozalii, której panieńskie nazwisko brzmiało Muszkat. Jego żona, Stanisława Centnerszwerowa, była utalentowaną malarką, co sprawiło, że ich życie wspólnie wypełnione było pasją do sztuki. Niestety, w 1943 roku tragicznie zginął w getcie białostockim, obok swojej żony oraz córeczki Elżbiety, co stanowi smutny epizod w ich historii.
Przypisy
- a b c d e f g h i j Maksymilian Centnerszwer (Centerszwer) [online], Społeczne Muzeum Żydów Białegostoku i regionu, 13.05.2018 r. [dostęp 02.11.2020 r.]
- a b c d e f g Maksymilian Centnerszwer [online], Centrum Badań nad Zagładą Żydów [dostęp 02.11.2020 r.]
- Słownik muzyków polskich, t. I, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1967 r., s. 61
- Stanisław Łoza. Czy wiesz kto to jest? Główna Księg. Wojskowa, 1938 r., s. 95
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marcin Masecki | August Suzin | Tadeusz Woźniak (muzyk) | Jacek Sobieszczański | Paweł Kwaśniewski | Stefan Orzechowski (aktor) | Kazimierz Błaszczyński (aktor) | Krzysztof Hulboj | Bohdan Gorbaczyński | Olga Didur-Wiktorowa | Witold Zandfos | Klara Mirska | Ludwik Urstein | Dorota Kwiatkowska | Natalia Mateo | Bonawentura Dąbrowski | Marcin Sławiński | Marek Lewandowski (muzyk) | Zdzisław Wardejn | Tadeusz ZimeckiOceń: Maksymilian Centnerszwer