Maksymilian Centnerszwer


Maksymilian Centnerszwer, znany również jako Centerszwer, to postać o bogatym dorobku artystycznym i pedagogicznym. Urodził się 24 marca 1889 roku w Warszawie, a jego życie zakończyło się tragicznie w 1943 roku w getcie białostockim.

Był nie tylko utalentowanym kompozytorem, ale również uznawanym skrzypkiem. Jego pasja do muzyki przejawiała się również w roli pedagoga, gdzie dzielił się swoją wiedzą z młodszymi pokoleniami. Dodatkowo pracował jako krytyk muzyczny i recenzent, co pozwoliło mu na szersze wpływanie na życie muzyczne swojego czasu, zwłaszcza w kręgach żydowskich.

Życiorys

Maksymilian Centnerszwer swoją edukację muzyczną rozpoczął w 1910 roku, kiedy to zapisał się do Instytutu Muzycznego w Warszawie. Dwa lata później przeniósł się do Lipska, gdzie kontynuował naukę w konserwatorium, a następnie udał się do Paryża, by tam doskonalić swoje umiejętności artystyczne. Od 1914 roku był zaangażowany w nauczanie śpiewu w warszawskich gimnazjach.

Centnerszwer był nie tylko utalentowanym nauczycielem, ale również aktywnym uczestnikiem życia muzycznego w Warszawie. Zainicjował oraz współtworzył wiele żydowskich stowarzyszeń muzycznych, angażując się w promocję muzyki w swoim środowisku. Jego współpraca z Źydowskim Towarzystwem Muzycznym oraz wsparcie Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej ukazuje jego zaangażowanie w rozwój kultury muzycznej.

W 1937 roku, na zaproszenie prezydenta Ignacego Mościckiego, Centnerszwer stał się członkiem społecznego komitetu, który organizował obchody 30. rocznicy powstania Filharmonii Narodowej. Jako krytyk i recenzent muzyczny publikował swoje prace w takich pismach jak „Nasz Kurier” oraz „Ilustrierte Woche”, a także w żydowskiej gazecie „Nasz Przegląd”, wydawanej w języku polskim.

Twórczość

Maksymilian Centnerszwer był uznawanym twórcą, który przyczynił się do rozwoju edukacji muzycznej poprzez swoje działania. Jednym z jego najważniejszych osiągnięć jest napisanie podręcznika śpiewu, który znalazł zastosowanie w szkołach.

Warto również wspomnieć o jego kompozycjach, które wzbogaciły repertuar muzyczny. Skomponował m.in. poemat „Tristan”, dedykowany tenorowi oraz orkiestrze kameralnej, a także cykl „Pięć pieśni” na baryton z towarzyszeniem dziewięciu instrumentów.

Życie prywatne

Maksymilian Centnerszwer był synem Izydora i Salomei Rozalii, której panieńskie nazwisko brzmiało Muszkat. Jego żona, Stanisława Centnerszwerowa, była utalentowaną malarką, co sprawiło, że ich życie wspólnie wypełnione było pasją do sztuki. Niestety, w 1943 roku tragicznie zginął w getcie białostockim, obok swojej żony oraz córeczki Elżbiety, co stanowi smutny epizod w ich historii.

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j Maksymilian Centnerszwer (Centerszwer) [online], Społeczne Muzeum Żydów Białegostoku i regionu, 13.05.2018 r. [dostęp 02.11.2020 r.]
  2. a b c d e f g Maksymilian Centnerszwer [online], Centrum Badań nad Zagładą Żydów [dostęp 02.11.2020 r.]
  3. Słownik muzyków polskich, t. I, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1967 r., s. 61
  4. Stanisław Łoza. Czy wiesz kto to jest? Główna Księg. Wojskowa, 1938 r., s. 95

Oceń: Maksymilian Centnerszwer

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:5