Maciej Stawowiak to postać o wybitnym dorobku w polskim sporcie motorowym. Urodził się 25 września 1947 roku w Warszawie, gdzie rozpoczęła się jego pasjonująca przygoda z rajdami samochodowymi.
W 1980 roku zdobył tytuł mistrza Polski, co stanowi znaczący kamień milowy w jego karierze. Jego osiągnięcia w tej dziedzinie sportu wciąż pozostają inspiracją dla wielu młodych kierowców, którzy marzą o tym, aby podążać jego śladami.
Życiorys
Maciej Stawowiak zdobył swoje pierwsze prawo jazdy w wieku zaledwie 16 lat. Jego kariera rajdowa rozpoczęła się pod koniec lat 60., kiedy to odniósł pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Monte Calvaria, prowadząc Zastawę. W 1969 roku pełnił rolę pilota rajdowego, a już od 1970 roku występował zarówno jako kierowca, jak i pilot. Wśród jego pilotów znaleźli się znani zawodnicy, tacy jak Marek Trzaskowski, Marek Szramowski oraz Marek Varisella, z którym w 1974 roku brał udział w prestiżowym Rajdzie Safari.
W roli kierowcy, Stawowiak zapisał się złotymi literami w historii polskiego motorsportu, zdobywając w 1971 roku pierwsze miejsce w Rajdzie Warszawskim, prowadząc Polskiego Fiata 125p. Następny rok przyniósł mu awans na fabrycznego kierowcę FSO. W 1973 roku, wraz z pilotem Janem Czyżykiem, odniósł sukces zajmując trzecie miejsce w rajdzie wymienianym w Rajdowych Mistrzostwach Świata – Rajdzie Polski. Rok 1973 był dla niego również owocny, gdy zajął drugą lokatę w Rajdowym Pucharze Pokoju i Przyjaźni, dedykowanym krajom socjalistycznym, a w 1974 roku stał się mistrzem tej samej imprezy.
Kolejne lata również były pomyślne dla Stawowiaka. W 1974 roku zyskał ósme miejsce w generalnej klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy, a w 1975 roku uplasował się na dwunastej pozycji w Rajdzie Monte Carlo. Rok później Fiat 124 Abarth przyniósł mu drugie miejsce w Rajdzie Złote Piaski oraz trzecie w Rajdzie Volán i Rajdzie Tatry. W sezonie 1977 zajął czwarte miejsce w krajowym czempionacie, osiągając sukcesy w Rajdzie Kormoran, Rajdzie Wisły i Rajdzie Krakowskim.
Stawowiak nie zwalniał tempa, bowiem w 1978 roku ponownie zajął czwarte miejsce, triumfując w Rajdzie Warszawskim oraz w Rajdzie Elmot. Od 1979 roku regularnie uczestniczył w zawodach na Polonezie 2000. Po zwycięstwach w Rajdzie Warszawskim i Rajdzie Stomil zdobył tytuł wicemistrza RSMP. Od sezonu 1980 jego pilotem został Ryszard Żyszkowski, co okazało się kluczowe, gdyż Stawowiak poprzez sukcesy w Rajdach Elmot, Wisły oraz Krakowskim zdobył mistrzostwo Polski. W Rajdzie Portugalii zajął dziesiąte miejsce, co pozwoliło mu na zdobycie punktów i sklasyfikowanie się na 68 miejscu w Mistrzostwach Świata.
W 1981 roku Maciej Stawowiak skupił swoje wysiłki wyłącznie na zagranicznych trasach rajdowych, gdzie udało mu się zdobyć czwarte miejsce w Rajdowym Pucharze Pokoju i Przyjaźni. W 1982 roku, po wielu latach intensywnych startów, postanowił zakończyć swoją karierę w rajdach. W swojej bogatej karierze w mistrzostwach Polski wygrał łącznie **siedem rajdów** oraz **28 odcinków specjalnych**.
Wyniki w rajdach WRC
Wyniki osiągnięte przez Macieja Stawowiaka w rajdach WRC są pełne intrygujących danych, które można prześledzić w poniższych tabelach. Każda tabela dostarcza cennych informacji dotyczących jego kariery oraz osiągnięć w tym prestiżowym cyklu wyścigowym.
Objaśnienia symboli w tabelach dotyczących wyników | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Najlepszy wynik |
Srebrny | Drugie miejsce |
Brązowy | Trzecie miejsce |
Zielony | Ukończono, zdobyto punkty (w klasyfikacji ogólnej, gdy kierowca był sklasyfikowany oznacza zdobycie punktów w rajdzie poza trzema wymienionymi wcześniej) |
Niebieski | Ukończono, punkty nie zostały zdobyte |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Czarny | Wykluczony (DK) |
Biały | Nie zgłoszono (-) |
Sezon | Zespół | Model Samochodu | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1973 | FSO | Polski Fiat 125p 1500 | MCO NU | SWE – | POR – | KEN – | MAR – | GRE – | POL 3 | FIN – | AUT – | ITA – | USA – | GBR – | FRA – | _ | 0 | – | ||
1975 | OBR FSO | Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo | MCO 12 | SWE – | KEN – | GRE – | MAR – | POR – | FIN – | ITA – | FRA – | GBR – | _ | 0 | – | |||||
1976 | OBR FSO | Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo | MCO DK | SWE – | POR – | KEN – | GRE – | MAR – | FIN – | ITA – | FRA – | GBR – | _ | 0 | – | |||||
1977 | OBR FSO | Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo | MCO NU | SWE – | POR – | KEN – | NZL – | GRE 14 | FIN – | CAN – | ITA – | FRA – | GBR NU | _ | 0 | – | ||||
1979 | OBR FSO | FSO Polonez 2000 | MCO – | SWE – | POR – | KEN – | GRE NU | NZL – | FIN 41 | CAN – | ITA – | FRA – | GBR – | CIV – | _ | 0 | – | |||
1980 | OBR FSO | FSO Polonez 2000 | MCO – | SWE – | POR 10 | KEN – | GRE 17 | ARG – | FIN – | NZL – | ITA – | FRA – | GBR NU | CIV – | _ | 1 | 68 | |||
1981 | OBR FSO | FSO Polonez 2000 | MCO – | SWE – | POR – | KEN – | FRA – | GRE – | ARG – | BRA – | FIN 29 | ITA – | CIV – | GBR 25 | _ | 0 | – |
Przypisy
- Maciej Stawowiak. [w:] ewrc-results.com [on-line]. [dostęp 04.11.2016 r.]
- a b c Stawowiak Maciej. [w:] kwa-kwa.pl [on-line]. [dostęp 04.11.2016 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Zofia Nehring | Stanisław Czetwertyński | Alan Banaszek | Katarzyna Wysocka (ur. 1979) | Stefan Majer | Piotr Topczewski | Ryszard Żyszkowski | Artur Gronek | Andrzej Trochanowski | Wanda Jerominówna | Mirosław Przedpełski | Leszek Fidusiewicz | Władysław Pytlasiński | Adam Ratajczyk | Rafał Jewtuch | Dariusz Jaroń | Jerzy Pietrzyk | Marek Gniewkowski | Zygmunt Kruszyński | Kazimierz SzemplińskiOceń: Maciej Stawowiak