Klaudia Pasternak


Klaudia Pasternak, urodzona 11 stycznia 1980 roku w Warszawie, to wybitna postać w dziedzinie muzyki współczesnej w Polsce. Jako kompozytorka współczesna, jej prace łączą nowatorskie podejście do struktury muzycznej z głębokim zrozumieniem tradycji.

Dodatkowo, pełniąc rolę dyrygentki operowej, Klaudia Pasternak przyczynia się do ożywienia wielu znanych dzieł operowych, wprowadzając w nie nowe interpretacje.

Jest także laureatką licznych konkursów kompozytorskich, zarówno w Polsce, jak i za granicą, co potwierdza jej uznanie w międzynarodowym środowisku muzycznym.

Warto wspomnieć, że jest dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki, co świadczy o jej znaczących osiągnięciach oraz wpływie na współczesną kulturę muzyczną.

Życiorys

W wieku 11 lat Klaudia Pasternak rozpoczyna swoją muzyczną przygodę, zaczynając grę na perkusji. Jej nauka kontynuowana była pod okiem Bogdana Lauksa w PSM II st. im. Józefa Elsnera. Już w wieku 12 lat zaczyna interesować się kompozycją, co prowadzi do powstania jej pierwszego dzieła, zatytułowanego Suita na fortepian. W tych wczesnych latach, oprócz komponowania i gry na perkusji, podejmuje również działania w dziedzinie dyrygentury. Zaledwie pięć lat później, w wieku 17 lat, zdobywa swoją pierwszą nagrodę w konkursie kompozytorskim.

W roku 2000 Klaudia rozpoczyna studia na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ukończyła dwa kierunki: dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Tomasza Bugaja oraz kompozycję w klasie Stanisława Moryto. W ciągu swojej edukacji, w latach 2000 i 2005, zdobywa stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dwukrotnie zostaje nominowana do Paszportu Polityki w kategorii „Muzyka”.

W roku 2000 brała udział w 20. Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim w Radziejowicach, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Natomiast w 2003 roku poprowadziła wykłady na University of Oregon w USA, gdzie omówiła własną twórczość oraz polską muzykę współczesną. Uczestniczyła również w mistrzowskich kursach dyrygenckich w Austrii, prowadzonych przez Antoniego Wita. W 2005 roku wzięła udział w kompozytorskich kursach mistrzowskich we Francji, które prowadziła francuska kompozytorka Betsy Jolas.

Rok 2006 przynosi jej stypendium w prestiżowym programie Młoda Polska, a także Funduszu Popierania Twórczości, ufundowanego przez ZAiKS. W kolejnych latach, w 2010 roku, dostępuje do finałów konkursu kompozytorskiego Unique forms of continuity in space, który był organizowany przez Instytut Włoski w Melbourne, w Australii. Klaudia obecnie mieszka i tworzy w stolicy Polski, Warszawie.

Twórczość

Kompozytorka w swoich dziełach koncentruje się na harmonijnym zestawieniu współczesnych technik kompozytorskich z tradycyjnymi formami wyrazu. Muzyka fortepianowa oraz wokalna zajmują szczególne miejsce w jej pracy artystycznej.

Nagrody (wybór)

  • 1998: I nagroda w II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Patri Patriae” w Katowicach za utwór dedykowany Janowi Pawłowi II – Obrazki z Tatr na trio smyczkowe. Przewodniczącym jury był Wojciech Kilar,
  • 2000: III nagroda w Trzecim Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Premio citta di Pescara 99” we Włoszech, za utwór Cogitationes na fortepian solo,
  • 2001: III nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Iwana Spasowa w Bułgarii, za utwór Kayo na bas i fortepian,
  • 2002: II nagroda w VII Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie, za utwór Ave vere na chór mieszany,
  • 2002: trzy kompozycje kompozytorki, spośród ponad 700 nadesłanych, zdobyły uznanie na konkursie Waging Peace Through Singing w Stanach Zjednoczonych, który ma na celu propagowanie pokoju po tragicznym wydarzeniu z 11 września 2001 r.,
  • – Highest Honour – za utwór Sancte Angele Dei na chór mieszany,
  • – Top Honour – za utwór Pieśń na chór żeński do słów Bolesława Leśmiana,
  • – Honour: Emerging composers – za utwór Kayo na bas i fortepian,
  • 2006: II nagroda (pierwszej nie przyznano) w Piątej Edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Citta di Pescara” we Włoszech, za kompozycję Siedem twarzy… na fortepian.

Nagrania

Kompozycja Ave vere miała swoją premierę na płycie CD wydanej przez Acte Prealable w 2005 roku oraz przez chór „Musica Viva”, na albumie „Credo” z 2006 roku. W 2006 roku dzieło Ave Stella Matutina zostało wydane przez chór Pacific Youth Choir na płycie CD „Songs of Light”, zrealizowanej w Stanach Zjednoczonych. Natomiast w 2007 roku kompozytorka nagrała cykl własnych kompozycji w Studio Radia Katowice. W 2010 roku utwór Sancte Angele Dei został wydany na płycie DVD przez Ensemble Academy Kyoto w Japonii.

Wybrane kompozycje

Klaudia Pasternak jest utalentowaną kompozytorką, której działalność obejmuje szeroki wachlarz stylów i form muzycznych. Wśród wybranych kompozycji znajdują się:

  • Obrazki z Tatr na trio smyczkowe, 1998,
  • Ave vere na chór mieszany, 1998,
  • Cogitationes na fortepian op. 1, 1999,
  • Pieśń na chór żeński, 1999,
  • Diabolicus na skrzypce, wiolonczelę, gitarę elektryczną i fortepian, 2000,
  • Preludium 2000 na orkiestrę, nr 1, 2000,
  • Sancte Angele Dei na chór mieszany, op. 2 nr 1, 2001,
  • Kayo na bas i fortepian op. 3, 2001,
  • Outsiede na wiolonczelę, op. 4 nr 1, 2002,
  • Psalmy 42/22/11 na baryton i organy, 2002,
  • Dawid i Goliat na kontrabas, op. 4 nr 2, 2002,
  • Ave stella matutina na chór żeński, op. 2 nr 2, 2003,
  • Siedem twarzy… na fortepian, op. 6, 2003,
  • Devil’s elbow na kwartet smyczkowy, op. 8, 2004,
  • Fantazja na temat Schumanna na fortepian i orkiestrę kameralną, op. 1 nr 2, 2004,
  • Jedenaście oddechów… na saxofon, 2005,
  • Trans.For.My.Emptiness (Transforma) na organy, 2008,
  • Tulę Cię do serca na sopran i kwartet smyczkowy (słowa kompozytorki), 2009,
  • Mysterium Iniquitatis oratorium na mezzosopran, aktora i organy, 2015,
  • Jekyll & Hyde – studium przypadku duet skrzypcowy, 2015,
  • Pieśni do słów własnych na sopran, mezzosopran, tenor, baryton i orkiestrę smyczkową, 2016,
  • Nowele rzymskie tryptyk baletowy pamięci Janki Rudzkiej, 2016.

Warto również wspomnieć o jej aranżacjach:

  • Opertura, opracowanie tematów operetkowych na orkiestrę, 2008,
  • Orfeum, aranżacja jazzowa na orkiestrę do spektaklu „Hrabina Marica”, 2009.

Dodatkowo, jako część muzyki popularnej, opracowała oprawę muzyczną do programu TVP2 „Dolina Kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka”, 2005.

Przypisy

  1. Rodzina nie jest najważniejsza, wyznanie najsłynniejszej polskiej dyrygentki. iwoman.pl, wywiad 2012 r.
  2. Młode dyrygentki czyli muzyczny testosteron wywiad 2008 r., Tygodnik Przegląd
  3. Kilar: Kultura jest w rękach tych, którzy o niej piszą wypowiedź na temat Klaudii Pasternak, 2007 r., Dziennik.pl
  4. Marek Podhajski Kompozytorzy polscy 1918–2000. Tom II Biogramy, 2005/2007, Warszawa-Gdańsk
  5. lista stypendystów MKiDN Młoda Polska Faktoria Artystyczna
  6. Gaude Mater. gaudemater.pl, laureaci konkursu Musica Sacra, str. 100, 2002 r.
  7. Pasternak in Citta di Pescara. usc.edu, 2000 r., Polish Music Reference Center
  8. Waging Peace Through Singing, nagrodzone kompozycje, iwagepeace
  9. Acte Prealable AP0196
  10. musicaviva media, płytoteka, Credo 2005, pozycja 11
  11. archiwum ASU nagranie audio, kolumna File, ASU 2006 r.
  12. Koncert Jubileuszowy Teatru Muzycznego w Lublinie koncert w Muszli Ogrodu Saskiego, 28.06.2008 r., Niecodziennik

Oceń: Klaudia Pasternak

Średnia ocena:5 Liczba ocen:5