Antoni Szałowski, urodzony 21 kwietnia 1907 roku w Warszawie, a zmarły 21 marca 1973 roku w Paryżu, był wybitnym polskim kompozytorem. Jako jeden z najważniejszych przedstawicieli polskiego neoklasycyzmu, jego twórczość odgrywała kluczową rolę w kształtowaniu tego stylu.
Od 1931 roku Szałowski przebywał i tworzył na emigracji, co wpłynęło na jego dorobek artystyczny. Jego szczególne zainteresowania obejmowały kompozycje orkiestrowe oraz utwory sceniczne, w których łączył różnorodne wpływy i style muzyczne, pozostawiając niezatarty ślad w historii muzyki.
Życiorys
Antoni Szałowski był utalentowanym kompozytorem, który wywodził się z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Już w 1912 roku rozpoczął swoją edukację muzyczną pod okiem ojca, ucząc się gry na skrzypcach. Następnie kontynuował naukę w Konserwatorium Warszawskim, gdzie pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego zgłębiał tajniki kompozycji, dyrygentury u Grzegorza Fitelberga, a także grę na fortepianie pod okiem Pawła Lewieckiego. Ukończył studia w 1930 roku, zyskując dyplom z wyróżnieniem.
W latach 1931–1936 Szałowski był uczniem Nadii Boulanger w Paryżu, gdzie zdecydował się zamieszkać na stałe. W 1936 roku, mimo propozycji objęcia posady profesora w Konserwatorium Warszawskim, odmówił, uważając, że życie we Francji stwarza dla niego bardziej rozwinięte możliwości oraz szersze zainteresowanie jego twórczością. Od 1931 był aktywnym członkiem Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków (SMMP) w Paryżu, gdzie w 1933 roku objął stanowisko skarbnika, a w 1936 roku został wiceprezesem, by ostatecznie, pod koniec 1938 roku, objąć funkcję prezesa stowarzyszenia. Funkcję tę pełnił do roku 1950, z przerwą na czas II wojny światowej.
Podczas edukacji u Boulanger, Szałowski stworzył Uwerturę na orkiestrę, która zyskała wielką popularność tuż przed wybuchem II wojny światowej. W 1937 roku utwór ten zdobył złoty medal na Wystawie Światowej w Paryżu. Krytycy muzyczni, w tym Florent Schmitt, uznali go za wyjątkowy artysta i jednego z najbardziej obiecujących młodych kompozytorów swojego pokolenia. Usuccess Uwertury przyczynił się do tego, że w 1938 roku Szałowski odbył tournée koncertowe w Polsce.
Po wybuchu II wojny światowej zgłosił się do Armii Polskiej jako ochotnik, jednak w wyniku zawieszenia broni w 1940 roku nie został zmobilizowany. Przeniósł się na południe Francji, a w końcu 1945 roku wrócił do Paryża. Po wojnie jego muzyka cieszyła się uznaniem – utwory Szałowskiego były prezentowane na festiwalach muzyki współczesnej, m.in. w Amsterdamie (1948) i Frankfurcie nad Menem (1951). Jednakże po 1949 roku, w dobie stalinizmu w Polsce, jego twórczość podlegała cenzurze, co dotyczyło również jego wielu utworów. W 1952 roku został usunięty ze Związku Kompozytorów Polskich (ZKP).
Po politycznej odwilży w 1956 roku, podczas pierwszej Warszawskiej Jesieni wykonano jego Uwerturę. W późniejszych latach kompozycje Szałowskiego były wykonywane w Polsce, w przeciwieństwie do innych kompozytorów emigracyjnych, takich jak Roman Palester czy Andrzej Panufnik. W 1988 roku ZKP zorganizował konferencję Muzyka źle obecna, poświęconą twórczości polskich kompozytorów emigracyjnych, podczas której złożono hołd Szałowskiemu, dostrzegając jego znaczenie w historii polskiej muzyki.
W 1959 roku Szałowski poślubił Teresę Bończę-Uzdowską, absolwentkę Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego, która miała duży wpływ na jego zainteresowania sztuką średniowieczną. Zainspirowany jej pasjami, stworzył utworzy m.in. Wskrzeszenie Łazarza oraz Kantata. Współpracował z francuskim radiem, gdzie zamawiano jego utwory. W 1960 roku jego balet radiowy La femme têtue zdobył I nagrodę Radia i Telewizji Francuskiej, co było istotnym osiągnięciem, ponieważ był to pierwszy przypadek, gdy instytucja ta uhonorowała artystę niebędącego francuskim obywatelem.
Mimo licznych zamówień, Szałowski borykał się z trudnościami materialnymi przez wiele lat, a jego sytuacja była jeszcze gorsza z powodu braku francuskiego obywatelstwa, które uzyskał dopiero w 1970 roku dzięki pomocy Nadii Boulanger. Zmarł w 1973 roku na skutek ataku serca, kiedy próbował ratować swoją żonę, która upadła na podłogę.
Twórczość
Antoni Szałowski był kompozytorem, który tworzył głównie w stylu neoklasycyzmu. W jego wczesnych dziełach dostrzegalne są również wpływy znakomitego Karola Szymanowskiego. W dorobku artysty znajduje się szeroka gama utworów, w tym orkiestrowe, kameralne, sceniczne (w tym balety), a także różnorodne miniatury, takie jak utwory skrzypcowe czy fortepianowe, oraz pieśni. Prace Szałowskiego cechuje pojęcie „sérénité”, które symbolizuje pogodę ducha oraz harmonię w muzyce. Jego kompozycje łączą w sobie głębokie emocje, w tym humor, z logiczną konstrukcją.
Za jedno z najwybitniejszych dzieł Szałowskiego uznawana jest Uwertura z 1936 roku. Bogusław Schaeffer charakteryzował ją mianem „najdoskonalszej uwertury w polskim repertuarze współczesnym”. Nie tylko doceniano jej wartość artystyczną, ale również w roku 2018 wybrano Uwerturę jedną z stu polskich kompozycji do projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Twórcy projektu stwierdzili, że: „Uwertura była sensacją, potem legendą, aż stała się w końcu zabytkiem”.
Po zakończeniu II wojny światowej Szałowski nie zmienił znacząco swojego stylu, mimo dominacji nowych prądów w muzyce poważnej. Efektem tego była rosnąca tendencja do postrzegania jego twórczości jako niemodnej, pomimo licznych uznania dla jego kompozytorskiego rzemiosła. Dopiero na końcu swojej kariery kompozytor zaczął wprowadzać zmiany w klasycznej formie, co można zauważyć w dziele Muzyka na smyczki, gdzie reinterpretował tradycyjny model formy sonatowej.
Tuż po jego śmierci, w 1976 roku w Polsce miało miejsce wykonanie ostatniego dzieła Szałowskiego – Sześć szkiców na orkiestrę kameralną. Eksperci, tacy jak Zygmunt Mycielski oraz Władysław Malinowski, którzy brali udział w ocenie tego koncertu, zauważyli, że późna twórczość kompozytora zdecydowanie wykraczała poza ramy neoklasycyzmu. Elżbieta Szczurko, autorka monografii poświęconej Szałowskiemu, podkreśla, że jego muzyka, choć sporadycznie wykonywana, wciąż wymaga głębszego utrwalenia w polskim krajobrazie muzycznym.
Najważniejsze utwory
Twórczość Antoniego Szałowskiego obejmuje imponującą gamę kompozycji, które zostały zebrane w chronologicznym porządku na podstawie dostępnych źródeł. Warto zwrócić uwagę na szczególnie istotne utwory, które zostały wyróżnione w „Przewodniku koncertowym”. Poniżej przedstawiamy zbiór najważniejszych dzieł:
- Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1926),
- Dwie pieśni na głos z orkiestrą (1927),
- Wariacje symfoniczne (1928),
- Kwartet smyczkowy nr 1 (1928),
- Preludium na skrzypce i fortepian (1928),
- Mazurek na fortepian (1928),
- Kaprys na orkiestrę (1929),
- Koncert fortepianowy (1930),
- Sonet na sopran i orkiestrę kameralną (1931),
- Suitę na skrzypce i fortepian (1931),
- Sonata fortepianowa (1932),
- Kołysanka na skrzypce i fortepian (1932),
- Partita na wiolonczelę solo (1933),
- Sonatina nr 1 na fortepian (1933),
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1934),
- Andante na skrzypce i fortepian (1934),
- Melodia na fortepian (1935),
- Trzy pieśni dla Zygmunta na głos z towarzyszeniem fortepianu (1935),
- Aria i burleska na wiolonczelę i fortepian (1936),
- Uwertura na orkiestrę (1936),
- Kwartet smyczkowy nr 3 (1936),
- Trio na obój, klarnet i fagot (1936),
- Mała humoreska na fortepian (1936),
- Sonatina na klarnet i fortepian (1936),
- Perpetuum mobile na fortepian (1936),
- Symfonia (1939),
- Duo na flet i klarnet (1939),
- Kolędy na głos i organy (1939),
- Sinfonietta na orkiestrę symfoniczną (1940),
- Duet na skrzypce i wiolonczelę (1941),
- Concertino na smyczki (1942),
- Partita na orkiestrę (1942),
- Trzy pieśni ludowe na sopran i fortepian (1942),
- Trzy utwory na harmonium (1943),
- Zaczarowana oberża [wersja I – sceniczna], balet w 1 odsłonie (1945),
- Zaczarowana oberża [wersja II – koncertowa], fragmenty symfoniczne (1945),
- Sonatina na obój i fortepian (1946),
- Pastorales na flet i trio smyczkowe (1947),
- Tryptyk na orkiestrę symfoniczną (1950),
- Divertimento baletowe na orkiestrę (1950),
- Dwie pieśni ludowe na głos i fortepian (1950),
- Study na fortepian (1950),
- Concertino na flet i orkiestrę smyczkową (1951),
- Utwory dla dzieci na skrzypce i fortepian (1951),
- Suitę na orkiestrę symfoniczną (1952),
- Musique de brasserie na orkiestrę kameralną (1952),
- Ametyst na klawesyn (1953),
- Indicatifs na dwie trąbki i bęben (1953),
- Koncert skrzypcowy (1954),
- Partita na orkiestrę kameralną (1954),
- Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg (1954),
- L’autre na chór i orkiestrę kameralną (1954),
- Divertimento na obój, klarnet i fagot (1955),
- Radio-musique na orkiestrę (1955),
- Kwartet smyczkowy nr 4 (1956),
- Pieśni ludowe na głos i fortepian (1956),
- Aria i toccata na orkiestrę kameralną (1957),
- Sonatina nr 2 na fortepian (1957),
- Bagatela na orkiestrę (1958),
- Moto perpetuo na orkiestrę (1958),
- Mały kaprys na orkiestrę (1958),
- Koncert na obój, klarnet i fagot z orkiestrą (1958),
- La femme têtue, balet radiowy (1958),
- Mazurek na orkiestrę (1959),
- Wskrzeszenie Łazarza na orkiestrę (1960),
- Taniec na orkiestrę (1960),
- Kantata na głosy żeńskie i orkiestrę kameralną (1960),
- Indicatifs na orkiestrę (1960),
- Intermezzo na orkiestrę (1961),
- Allegretto [wersja I] na fagot i fortepian (1962),
- Allegretto [wersja II] na fagot i orkiestrę (1962),
- Cudowna podróż Suzanne Michel na orkiestrę kameralną, chór i solistów (1962),
- Kołysanka dla Clémentine na orkiestrę (1964),
- Pater noster na głos i organy (1966),
- Dwa utwory na fale Martenota (1968),
- Muzyka na smyczki (1970),
- Sześć szkiców na orkiestrę kameralną (1972).
Nagrody i wyróżnienia
Antoni Szałowski, znany ze swojego znaczącego wkładu w świat muzyczny, otrzymał liczne nagrody oraz wyróżnienia, które podkreślają jego talent i osiągnięcia.
- złoty medal na Wystawie Światowej w Paryżu (1937),
- stypendia fundacji L. Boulanger w Bostonie (1944 oraz 1946),
- nagroda Polskich Oddziałów Wartowniczych Armii Amerykańskiej w Europie (1955),
- pierwsza nagroda Radia i Telewizji Francuskiej za „La femme tétue” (1960),
- nagroda Fundacji im. A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1972).
Przypisy
- a b c d e f g h i j k l m Antoni Szałowski [online], Polska Biblioteka Muzyczna [dostęp 06.06.2024 r.]
- a b c d e f David C FD.C.F. Wright, Antoni Szalowski [online], 2014 [dostęp 15.06.2020 r.]
- Antoni Szałowski | Życie i twórczość | Artysta [online], Culture.pl, luty 2014 [dostęp 15.06.2020 r.]
- ElżbietaE. Szczurko, Antoni Szałowski - odkrywany (neo)klasyk [online], Meakultura.pl [dostęp 15.06.2020 r.]
- a b c ElżbietaE. Szczurko, Antoni Szałowski – the Essence of His Creativity, „Musicology Today”, 2011 [dostęp 15.06.2020 r.]
- Elżbieta Szczurko: Autoreferat. [dostęp 16.06.2020 r.]
- a b c d Krajewski 2018, s. 74-77.
- a b c Haraschin i inni, Przewodnik koncertowy, wyd. 3., przejrzane i poszerzone, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1991.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Zygmunt Januszewski | Mieczysław Gajda (1931–2017) | Klaudia Halejcio | Karol Marconi | Krzysztof Hejke | Maria Wodzińska | Wandalin Strzałecki | Waldemar Kocoń | Aleksander Jellin | Dariusz Wieteska | Henryk Hechtkopf | Magdalena Ciechowicz | Izabela Kłosińska | Kazimierz Baranowski | Karolina Nowakowska | Michał Hilchen | Młody M | Jan Danek (piosenkarz) | Piotr Bukowski | Maciej KarpińskiOceń: Antoni Szałowski