Ewa Głowacka była wybitną osobowością w polskim świecie sztuki, łącząc w sobie pasję do tańca oraz talent pedagogiczny.
Urodziła się 1 maja 1953 roku w Warszawie, gdzie rozpoczęła swoją niezapomnianą przygodę z baletem. Jej bogata kariera trwała przez wiele lat, jednak 19 października 2020 roku świat sztuki stracił tę niezwykłą artystkę.
W ciągu swojego życia Ewa Głowacka nie tylko doskonaliła swoje umiejętności taneczne, ale również wpływała na młode pokolenia tancerzy jako pedagog, kształcąc ich w sztuce baletowej.
Życiorys
Ewa Głowacka ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza w Warszawie, co było kluczowym krokiem w jej artystycznej karierze. W roku 1972 zaczęła współpracować z zespołem baletowym Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie od 1977 do 1999 roku odgrywała rolę pierwszej solistki. Po zakończeniu kariery solistycznej, rozpoczęła działalność pedagogiczną, poprzez współpracę z Polskim Baletem Narodowym oraz zespołem baletowym Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie pełniła rolę pedagoga gościnnego.
Od 1998 roku edukowała młodych tancerzy w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie, przekazując swoje doświadczenie i pasję do tańca kolejnym pokoleniom. Ewa Głowacka znalazła swój ostatni spoczynek w Alei Zasłużonych na cmentarzu Powązki Wojskowe w Warszawie, w kwaterze GII-tuje-2.
Role sceniczne
Ewa Głowacka, wybitna artystka sceniczna, ma na swoim koncie wiele niezapomnianych ról. Wśród nich można wyróżnić następujące postacie:
- Julia – opero-balet Julia i Romeo (reżyseria: A. Hanuszkiewicz, choreografia: M. Bochenek, muzyka: B. Matuszczak, 1970),
- Gołąb – Beniowski J. Słowackiego (reżyseria: A. Hanuszkiewicz, muzyka: A. Kurylewicz, 1971),
- Liza Woka – Salmo gioioso (choreografia: W. Gruca, muzyka: A. Bloch, 1972),
- Królowa Driad – Don Kichot (choreografia: trad. / A. Cziczinadze, muzyka: L. Minkus, 1973),
- Tancerka grupy I – Pożądanie (choreografia: J. Makarowski, muzyka: G. Bacewicz, 1973),
- Odaliska / Biała Kotka – Pan Twardowski (choreografia: W. Gruca, muzyka: L. Różycki, 1973),
- Łabędź – Jezioro łabędzie (choreografia: trad. / B. Chaliułow, muzyka: P. Czajkowski, 1973),
- Narzeczona – Jezioro łabędzie (choreografia: trad. / B. Chaliułow, muzyka: P. Czajkowski, 1973),
- Odetta-Odylia – Jezioro łabędzie (choreografia: trad. / B. Chaliułow, muzyka: P. Czajkowski, 1973),
- Wiara – Coppelia (A. Messerer, muzyka: L. Delibes, 1974),
- Królewna – Bardzo śpiąca królewna (choreografia: W. Gruca, muzyka: A. Bloch, 1974),
- Aili – Księżycowy renifer (choreografia: B. Cullberg, K. Rűsager, 1975),
- solistka – Sylfidy (choreografia: M. Fokin / R. Kuzniecowa, muzyka: F. Chopin, 1976),
- Dziewczyna – Le Spectre de la rose (choreografia: M. Fokin / R. Kuzniecowa, muzyka: C. M. von Weber, 1975),
- Giselle – Giselle (choreografia: trad. / A. Gridin, I. Michajliczenko, 1976),
- Anna – Anna i Stanisław Oświęcimowie (choreografia: W. Gruca, muzyka: M. Karłowicz, 1976),
- Dziewczyna – Wariacje (choreografia: H. Konwiński, muzyka: B. Britten, 1978),
- solistka – Suite en blanc (choreografia: S. Lifar, muzyka: E. Lalo, 1978),
- Duch – Duch morza (choreografia: Yuriko, muzyka: T. Szeligowski, 1978),
- Pani – Place miast (choreografia: Yuriko, muzyka: A. Jarzębski, 1978),
- Nina – Maskarada (choreografia: W. Gruca, muzyka: A. Chaczaturian, 1979),
- Zobeida – Szeherezada (choreografia: M. Fokin / R. Kuzniecowa, muzyka: N. Rimski-Korsakow, 1979),
- solistka – Adagietto (choreografia: W. Jelizariew, muzyka: G. Mahler, 1979),
- Carmen – Carmen (choreografia: W. Jelizariew, muzyka: G. Bizet / R. Szczedrin, 1980),
- M-me Taglion – Grand pas de quatre (choreografia: A. Alonso, muzyka: C. Pugni, 1980),
- Consuelo – Popołudniowa sjesta (choreografia: A. Méndez, muzyka: E. Lecuona, 1980),
- Przyjaciółka – Fantazje (choreografia: E. Walter, muzyka: P. Czajkowski, 1981),
- Panna młoda – Harnasie (choreografia: T. Kujawa, muzyka: K. Szymanowski, 1983),
- Księżniczka Aurora / Wróżka Bzu – Śpiąca królewna (choreografia: trad. / P. Gusiew, muzyka: P. Czajkowski, 1983),
- Sylfida – Sylfida (choreografia: A. Bournonville, muzyka: H. Lovenskield, 1984),
- solistka – Miłość i ból, i świat, i marzenie (choreografia: J. Neumeier, muzyka: G. Mahler, 1984),
- Kobieta – Ostinatio determinare (choreografia: Z. Rudnicka, muzyka: J. Satanowski, 1985),
- solistka – Serenada (choreografia: G. Balanchine, muzyka: P. Czajkowski, 1985),
- Królowa Wschodu / Brylant – Pan Twardowski (choreografia: T. Kujawa, muzyka: L. Różycki, 1985),
- solistka – Adagio hammerklavier (choreografia: H. van Manen, muzyka: L. van Beethoven, 1986),
- Odetta-Odylia – Jezioro łabędzie (choreografia: trad./ K. Sergiejew, muzyka: P. Czajkowski, 1985),
- Eliza – Nienasycenie (choreografia: Z. Rudnicka, muzyka: T. Stańko, 1987),
- solistka – Wariacje „Don Juan” (choreografia: M. Béjart, muzyka: F. Chopin, 1989),
- Helena – Figle szatana (choreografia: W. Gruca, muzyka: S. Moniuszko, A. Minchheimer, R. Augustyn, 1990),
- Królowa śniegu – Dziadek do orzechów (choreografia: A. Glegolski, muzyka: P. Czajkowski, 1989),
- Pani T. – Gry (choreografia: E. Wesołowski, muzyka: C. Debussy, 1989),
- Dulcynea (Królowa Driad),
- Cyganka / Carmencita / Dulcynea – Don Kichot (choreografia: A. Glegolski, muzyka: L. Minkus, 1990),
- Hrabina Delfina Potocka – Muzy Chopina (choreografia: W. Wołk-Karaczewski, muzyka: F. Chopin, 1991),
- Muza – La caprice du sort (choreografia: Z. Rudnicka, muzyka: A. Salieri, 1992),
- Głos IV – Dies irae (choreografia: E. Wesołowski, muzyka: R. Maciejewski, 1993),
- Żona Putyfara – Legenda o Józefie (choreografia: E. Wesołowski, muzyka: R. Strauss, 1992),
- Księżna Medina Cel – La Gitana (choreografia: P. Lacotte, muzyka: J. Schmidt, D. Auber, J. Stefani, 1993),
- solistka – III Symfonia (choreografia: K. Pastor, muzyka: M. Górecki, 1994),
- Flora – Carmina burana (choreografia: A. Fodor, muzyka: C. Orff, 1995),
- Pani Capulet / Pani Monteki – Romeo i Julia (choreografia: E. Wesołowski, muzyka: S. Prokofiew, 1996),
- Królowa – Śpiąca królewna (choreografia: trad. / J. Grigorowicz, muzyka: P. Czajkowski, 1996),
- Gradisca – La dolce vita (choreografia: Z. Rudnicka, muzyka: N. Rota, 2000),
- Księżna, matka Zygfryda – Jezioro łabędzie (choreografia: trad. I. Muchamiedow, muzyka: P. Czajkowski, 2001),
- Hrabina Wronska – Anna Karenina (choreografia: A. Ratmansky, muzyka: R. Szczedrin, 2008),
- Babcia Klary – Dziadek do orzechów (choreografia: T. van Schayk, W. Eagling, muzyka: P. Czajkowski, 2011).
Źródło.
Nagrody
Ewa Głowacka zdobyła wiele prestiżowych wyróżnień na przestrzeni swojej kariery artystycznej. Jej talent i zaangażowanie w sztukę zostały docenione zarówno w kraju, jak i za granicą. Oto najważniejsze nagrody, które zdobyła w różnych latach:
- 1979: Grand Prix III Ogólnopolskiego Konkursu Tańca, Gdańsk,
- 1980: III Międzynarodowy Konkurs Baletu Klasycznego – VIII nagroda (w duecie z Tadeuszem Mataczem), Osaka (Japonia),
- 1985: Nagroda Artystyczna Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego, przyznana za artystyczne osiągnięcia, zwłaszcza za rolę Sylfidy w balecie „La Sylphide” w Teatrze Wielkim,
- 1985: Nagroda MKiS I stopnia,
- 2001: Medal Niżyńskiego,
- 2001: Statuetka Terpsychory za całokształt osiągnięć artystycznych,
- 2005: Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
Wszystkie te wyróżnienia świadczą o jej wyjątkowym wkładzie w rozwój sztuki tanecznej.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Maria Ukniewska | Antoni Marianowicz | Ludwik Bouchard | Jadwiga Walewska | Piotr Młodożeniec | Dorota Radomska (śpiewaczka operowa) | Danuta Głowacka | Jarosław Szyszko | Janina Draczewska | Krzysztof Aleksander Janczak | Janusz Kozioł | Marek Majewski | Adam Mazur (krytyk sztuki) | Emanuel Amiran-Pugaczow | Janusz Godlewski | Zbigniew Łoskot | Michał Jan Borucki | Marysia Starosta | Yáckta-Oya | Radosław FiguraOceń: Ewa Głowacka