Bożenna Biskupska


Bożenna Biskupska, urodzona w 1952 roku w Warszawie, to artystka, która z niezwykłą pasją bada różnorodne przestrzenie sztuki. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rzeźbę, sztukę instalacji, video oraz performance, co czyni ją postacią wszechstronną i innowacyjną na polskim rynku artystycznym.

Prace Biskupskiej były prezentowane nie tylko w Polsce, ale także za granicą, w wielu prestiżowych miejscach. Zalicza się do nich m.in. XLI Biennale Sztuki w Wenecji w 1984 roku oraz XIV Międzynarodowe Biennale Małych Rzeźb w Brązie, które miało miejsce w Padwie w 1986 roku. W 1995 roku uczestniczyła w A Women’s View w Waszyngtonie, a jej dzieła można było zobaczyć również na Nord Art w Budesdorf w 2000 roku oraz podczas Forma i Kolor w Chicago, wystawy zorganizowanej przez Forum+ Gallery w 2003 roku.

W kolejnych latach, artystka brała udział w licznych znaczących wydarzeniach, takich jak Art First w Bolonii w 2006 oraz SIEGesIKONen/Icons of Victory – transFORM w Berlinie w 2009 roku. Jej osiągnięcia zostały wielokrotnie nagrodzone; w 1982 roku Biskupska zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Biennale Miniatury Tkackiej w Węgrzech oraz w 1984 roku nagrodę I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego za swoją twórczość w dziedzinie malarstwa i rzeźby. W tym samym roku wyróżniona została także stypendium Ministra Kultury i Sztuki.

W 2004 roku, wspólnie z Zygmuntem Rytką, założyła Fundację Sztuki Współczesnej In Situ, która jest aktywna głównie w Warszawie oraz Sokołowsku. Dorobek artystyczny Bożenny Biskupskiej odzwierciedla jej formalne poszukiwania, które prowadziły od sztuki figuratywnej przez abstrakcję, aż po wykształcenie unikalnego języka artystycznego w ramach Wytyczania obrazu.

W jej osobistym alfabecie dominują linia, znak oraz ślad. Artystka nie boi się eksperymentować, łącząc różne techniki artystyczne, takie jak malarstwo i performance, oraz bawiąc się materią rzeźbiarską i malarską. W swojej twórczości wykorzystuje materiały takie jak beton, mączka marmurowa, folia negatywowa czy olej lniany, co sprawia, że każdy jej projekt staje się wyjątkowy i niepowtarzalny.

Życiorys artystyczny

Artystka przyszła na świat w 1952 roku w stolicy Polski, Warszawie, w rodzinie, która miała długą historię związaną z fotografią. W młodzieńczych latach, w okresie od 1967 do 1970 roku, odbywała naukę w Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. Następnie wybrała studia malarskie, które realizowała kolejno w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu w latach 1970-1972 oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczyła się do 1976 roku. To właśnie tam z sukcesem uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Tadeusza Dominika.

Podczas swoich studiów aktywnie podejmowała różnorodne poszukiwania artystyczne, korzystając z rozmaitych materiałów. Jej prace obejmowały szeroki wachlarz form artystycznych, w tym fotografię, twórczość metalową o geometrycznym charakterze, malarstwo oraz techniki tkackie, które zgłębiała pod okiem znakomitych profesorów, takich jak Tadeusz Dominik i Zbigniew Gostomski.

W roku 1976 wzięła udział w znaczącym wydarzeniu artystycznym, jakim była XI Ogólnopolska Wystawa Sztuki Młodych w Sopocie, gdzie została wyróżniona. Równocześnie jej prace zyskały międzynarodowe uznanie, docierając do Kopenhagi na wystawę Polskiej Sztuki z Warszawy. W 1978 roku miała miejsce jej pierwsza indywidualna wystawa, która odbyła się w Domu Artysty Plastyka w Warszawie.

Twórczość Biskupskiej charakteryzowała się skupieniem na człowieku, rozumianym w sposób symboliczny i niejednoznaczny. Jej postacie, które tworzyła, były ledwie zarysowane, często bezwyraźne, przypominając raczej homunkulusy. Inną kluczową tematyką jej prac było zagadnienie przemijania i czasu, co odnajdujemy w cyklach takich jak „Trwanie” i „Misterium czasu”. W swoich dziełach artystka wprowadzała dramatyczne formy rozkładu, zarówno w treści, jak i w użytych materiałach, a także konstruowała potężne, monumentalne rzeźby, które nawiązywały do nieprzemijalnych dzieł architektury z granitu.

Z biegiem lat Biskupska skoncentrowała się na dokumentacji przemijania oraz destrukcji, przełamując tradycyjne ramy swojej twórczości. W latach 80. XX wieku zadebiutowała nową formą – trójwymiarowymi sylwetkami, które konstruowała z różnych materiałów, takich jak pakuły, włókna oraz trociny. Te zdeformowane ludzkie sylwetki, znane jako “Misterium czasu”, “Non Omnis Moriar” oraz “Płytowce”, stały się metaforą cierpienia i śmierci. Równocześnie w poszukiwaniach artystycznych dążyła do wyrażenia klasycznych form przez dynamiczne przemiany postaci, tworząc znaki od ekspresyjnych do wielu abstrakcyjnych pojęć.

W 1998 roku istotnego znaczenia nabrała wystawa plenerowa w Centrum Rzeźby Polskiej, podczas której zaprezentowano cykl obiektów „Jednonogich”, składających się z siedmiu figur umieszczonych w stalowych sześcianach. Równocześnie Biskupska łączyła formy malarskie z rzeźbiarskimi w projekcie „Jednonogi”, gdzie ręcznie wykonane figury były układane w rytmiczne kompozycje. Powstał także cykl o nazwie “Jednonogich 343”, który ukazywał zminiaturyzowane obrazy Jednonogich, z zestawieniem hieroglifów na kaflach.

Rozwój działań związanych z Jednonogim przeplatał się z dokumentacją wizualną, która zyskała status samodzielnej formy artystycznej, nazwanej „Upakowanie”. Prace rejestrowane były zarówno na taśmach wideo, jak i na przezroczystych foliach fotograficznych, tworząc kontrast między trwałymi obiektami a ich ulotnymi odbiciami. Ważną rolę odegrała także idea Wytyczania obrazu, która zyskała kolejny wymiar w latach 90. poprzez fascynację procesem multiplikacji, umożliwiającym uniwersalizację jednostkowego motywu. Artystka wykorzystywała białą farbę olejną na białych kartonach i płótnach, pozostawiając widoczne ślady linii, które w czasie ulegały naturze, tworząc różnorodne kompozycje.

Równocześnie rozwijała również rzeźbiarską wersję projektu, gdzie od 2002 roku odlewała brązowe figurki Jednonogich, układając je na płytach z marmurowej mączki. Kolekcja ta wyróżnia się symetrią i harmonią. Z czasem ekrany przejrzystych fotografii stały się nową formą wyrażenia, zastępując stałość cementu bardziej dynamicznymi projektami Zapisu Idei, które pokazały się podczas wystawy Menument w 2010 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.

W roku 2007 rozpoczęła nowy cykl prac o charakterze sekwencyjnym pod tytułem „Przeganianie myśli / Po co”. Wideo i jego teatralność eksplorowały proces tworzenia i docierania do istoty rzeczy. Motywy takie jak chaos, tunel i enigmatyczne znaki stały się dominujące, a gesty w plotach ich odzwierciedleniem. Poszczególne obrazy z tego cyklu, wyświetlane na przezroczystych foliach i ścianach galerii, angażowały widzów w interaktywny dialog z przestrzenią artystyczną.

Cykle

1980-1982 Trwanie

Artystka w tym cyklu poprzez metal i sizal, skupiła się na interakcjach pomiędzy rzeźbą a otaczającą przestrzenią. W tych dynamicznych układach dzieł, pojawiały się emergentne obszary, gdzie kluczowe były proporcje oraz wzajemne zależności elementów składowych.

1980-1983 Współistnienie

W ramach tego cyklu powstały ekspresyjne obrazy figuratywne. Równocześnie, dzieła te współistniały z monolitycznymi rzeźbami, a ich charakterystyczną cechą była wyraźna gra świateł oraz naturalnych rozmiarów postaci.

1982-1984 Misterium czasu

Cykl ten obejmuje 32 rzeźby, zrealizowane z metalu, trocin, pakuły oraz sizalu, połączonych żywicą, o wysokości do 250 cm. Biskupska stworzyła wolnostojące formy oraz „destrukty”, które charakteryzowały się intensywną fakturą, powiększoną skalą i staranną kompozycją, która była również integralną częścią dzieła-instalacji. Rzeźby te znalazły się na XLI Biennale w Wenecji.

1982-1984 Płytowce

W ramach poszukiwań formy artystka zrealizowała cykl pięciu wolno stojących figur. Cztery z nich były połączone z panelem, a w ostatniej umieszczona płyta ruchoma umożliwiła wielowymiarowe odbieranie rzeźby.

1984-1985 Non Omnis Moriar

Ten cykl obejmuje dziesięć rzeźb przyściennych o wysokości od 160 do 345 cm, a także dwa „destrukty” oraz rysunki. Wykorzystano konopie, len, pakuły, trociny w żywicy oraz metal. Rysunki stanowiły inspirację dla rzeźb związanych z symboliką życia, losu i nieuchronności śmierci. Artystka po raz pierwszy wprowadziła kolor, wprowadzając czerwień. Rzeźby te można znaleźć w zbiorach Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka w Pawilonie Żydowskim.

1989-1997 Figura

Cykl składał się z ponad czterdziestu olejnych obrazów, gdzie tematem stała się postać ludzka. Centralne położenie figury w obrazie kontrastowało z prostokątnym formatem płótna. Zmiana gamy kolorów, w tym dominacja czerni, turkusu i bieli, była istotnym aspektem tego etapu twórczości.

1991 Klatka

Ta rzeźba-instalacja polegała na umieszczeniu figury w prostej metalowej klatce o wymiarach 300×100×100 cm. Obiekt ten stał się integralną częścią performance’u, w którym brała udział artystka, w obecności R. de Marco oraz międzynarodowej grupy artystów i krytyków. Motywem przewodnim było trwanie w czasie, zainscenizowane monotonnym nagraniem głosu.

1992-2002 Klatka

W tym okresie powstały obrazy, które początkowo były figuratywne, a od 1994 roku artystka skoncentrowała się na używaniu wielkich kolorowych płaszczyzn i różnorodnych faktur. Ten cykl wprowadził wyraźne linie, które określały niezależne płaszczyzny w kompozycji. Ostatnie etapy charakteryzowały się dominacją bieli i szarości, przy uproszczeniu linii.

1993 Teatr Eksperymentalny

Rzeźba Biskupskiej stała się częścią spektaklu Ka Ba Kai, Reanimacje Video Teatr Poza. Współpraca z Joanną Lothe i Piotrem Lachmanem zderzyła formę rzeźbiarską z aktorstwem, dźwiękiem oraz dynamiką spektaklu. Rzeźby te tworzyły zmienne przestrzenie gry, pełniąc rolę stałych aktorów przedstawienia.

1995 Wytyczanie obrazu

Artystka badała idee pierwotnego gestu, tworząc rysunki i obrazy. Ten proces doprowadził do powstania zapisów najprostszych interakcji z farbą na papierze i płótnie. Tematem stała się samoistna destrukcja, której towarzyszył proces powstawania. Upływ czasu przekształcał linie, a olej lniany wsiąkał w materiał, powodując rozlanie i żółknięcie.

1997-1998 Jednonogi

W ramach tego cyklu powstało osiem betonowych rzeźb o wysokości do 240 cm, które stały się monumentalnymi, autonomicznymi znakami.

1998-2001 Wytyczanie obrazu 343

Cykl ten składał się z grafik-rzeźb, obejmujących 343 płyty z wyrytymi Jednonogimi: siedem płyt z siedmioma znakami w pionie i poziomie, które zdradzały ramy ilościowe kompozycji. Płyty te stały się matrycą dla interpretacji multiplikacji.

1990 Upakowanie

Dokumentacja fotograficzna przedstawiająca 343 płyt betonowych w zamkniętych układach, umieszczonych w stalowej klatce o wymiarach 300×240×240 cm. Ten zapis tworzy odrębne trójwymiarowe dzieło, a także powstał 17 minutowy film, dokumentujący poszczególne płyty i podkreślający autonomiczność każdego z obiektów.

1999 Wytyczanie obrazu

Obrazy skoncentrowane na płótnie o wymiarach 185×240 cm wykonane w oleju, będące częścią performance’u. Artystka malowała na oczach publiczności, tworząc pionowe linie z oleju lnianego, które z czasem żółkną oraz rozlewają się na material. Całość była dokumentowana i transmitowana na ekranach, a muzyka towarzyszyła spektaklowi jako integralny element.

2002-2013 Wytyczanie obrazu 01

W tym czasie artystka mnożyła płyty z płaskorzeźbami Jednonogiego, które zostały odlany w brązie. Wprowadzono nowe media artystyczne, takie jak wydruki wielkoformatowe oraz projekcje.

2007-2010 Przeganianie myśli

Realizacja filmów DVD: Tunel (2 min), Chaos (4 min), Znaki (3,5 min). Prace wideo powstały podczas rewitalizacji Sanatorium Brehmera w Sokołowsku, inspirowane natrętnymi myślami i powtórzeniami.

2010 Menument

Dokumentacja rzeźb w formie fotografii, wydruki na folii oraz instalacja. Na wystawie zaprezentowano dodatkową odsłonę motywu Jednonogich, ułożonych naprzemienne, a projekcje filmowe rzutowane na ściany i podłogę galerii zaangażowały widzów w interakcję z instalacją.

Wystawy indywidualne

Bożenna Biskupska jest artystką, której twórczość zyskała uznanie w wielu zakątkach Polski. W trakcie swojej kariery zrealizowała wiele indywidualnych wystaw, które przyciągnęły uwagę miłośników sztuki.

RokTytuł wystawyLokalizacjaMiasto
1978Pokaz jednego dziełaDom Artysty PlastykaWarszawa
1979Wystawa tkaninBWARzeszów
1980Wystawa tkanin, rzeźby oraz dokumentacji fotograficznejGaleria StudioWarszawa
1982Wystawa rzeźbyMuzeum Archeologiczne Środkowego Nadodrza w ŚwidnicyŚwidnica
1985Wystawa rzeźbyMuzeum Warmii i MazurOlsztyn
1986Wystawa rzeźbyPaństwowe Muzeum Oświęcim-BrzezinkaOświęcim-Brzezinka
1986Wystawa rzeźbyCentralne Biuro Wystaw Artystycznych (obecnie Zachęta Narodowa Galeria Sztuki)Warszawa
1987Malarstwo oraz rysunekTeatr PolskiWarszawa
1988Malarstwo i rzeźbaGaleria RzeźbyWarszawa
1988Malarstwo oraz rzeźbaBWAOpole
1988Malarstwo oraz rzeźbaMuzeum Ziemi LubuskiejZielona Góra
1988Malarstwo oraz rzeźbaMuzeum NarodoweKielce
1989Malarstwo oraz rzeźbaAm Turm GalleryBerlin
1990Rzeźba oraz rysunekBWAZamość
1992Malarstwo i rzeźbaAnders GalleryWarszawa
1991InstalacjaPracownia ArtystyWarszawa
1993Udział rzeźb w spektaklu Ka Ba Kai Re-animacje (LLT Video Teatr Poza)Galeria ZamekReszel
1993MalarstwoGate GalleryKarlsruhe
1994Udział rzeźb w spektaklu Ka Ba Kai Re-animacje (LLT Teatr Poza)Pałac SzustraErfurt, Warszawa
1994Malarstwo oraz rzeźbaMiędzynarodowy Fundusz WalutowyWaszyngton
1995Zależności, instalacjaGaleria ManhattanŁódź
1995Malarstwo oraz rzeźbaMuzeum Polskie w AmeryceChicago
1996Malarstwo oraz rzeźbaMuzeum Ziemi LubuskiejZielona Góra
1998Tektonika, rzeźba oraz rysunekMuzeum Narodowe Pałac OpatówGdańsk-Oliwia
1998Prace z lat 1996-1998Centrum Rzeźby PolskiejOrońsko
1999Wytyczanie obrazuMuzeum Warmii i MazurOlsztyn
1999Wytyczanie obrazuBWAWrocław
2001RelacjeGaleria Renes’AnsWarszawa
2001RelacjeGaleria Renes’AnsPoznań
2001UpakowanieGaleria WschodniaŁódź
2002Prace z lat 1982-2002Królikarnia, Muzeum X. DunikowskiegoWarszawa
2003Prace z lat 1982-2002 – performance z A. FalkiewiczemCentrum Rzeźby PolskiejOrońsko
2004Wytyczanie obrazu – akcja artystyczna z A. FalkiewiczemGaleria ManhattanŁódź
2004Wytyczanie obrazu 01 (In Situ)Galeria GrodzkaLublin
2004Linia Ślad – instalacja muzyczna (A. Falkiewicz Na linii światła)Muzeum Warmii i MazurOlsztyn
2005Wytyczanie obrazuZamek Książąt PomorskichSzczecin
2005W drodzeJüdisches Museum WestfalenDrosten
2005Zapis idei – Rejestracja zwielokrotnionaAutorska Galeria Elżbiety Kościelak, Centrum Kultury ZamekWrocław
2009Obraz, KlatkaGaleria KasynoPodkowa Leśna
2009Przeganianie myśliGaleria FF, Forum FotografiiŁódź
2010Przeganianie myśliBałtycka Galeria Sztuki Współczesnej – Baszta CzarownicSłupsk
2010MenumentMiejska Galeria Sztuki w Łodzi – Ośrodek Propagandy Sztuki w ŁodziŁódź
2011Obraz w Ogrodzie, malarstwo i rzeźbapokaz plenerowySzczawno-Zdrój
2012Światy równoległe, malarstwo oraz rzeźbaBWAKsiąż

Jej prace były prezentowane w różnych lokalizacjach, co potwierdza jej różnorodność oraz umiejętność dotarcia do szerokiej publiczności.

Wybrane wystawy zbiorowe

W tym dziale prezentujemy wystawy zbiorowe, które miały kluczowe znaczenie w twórczości Bożenny Biskupskiej. Artystka brała udział w wielu ważnych wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą.

RokTytuł wystawyObiektLokalizacja
1976XI Ogólnopolska Wystawa Sztuki Młodych (wyróżnienie)_Sopot
1976Polska Sztuka z WarszawyPalace KirkeKopenhaga
1977Nowa Sztuka Polska_Blois Nevers
1981VII Festiwal Sztuki Zachęta (II Nagroda)Zachęta Narodowa Galeria SztukiWarszawa
1982IV Międzynarodowe Biennale Miniatury Tkackiej (I Nagroda)Savaria MuseumShombathely (Węgry)
1984XLI Biennale SztukiPawilon PolskiWenecja (Włochy)
1984V Międzynarodowe Biennale Miniatury TkackiejSavaria MuseumShombathely (Węgry)
1985Wystawa Malarstwa i Grafiki Artystów Środowiska WarszawskiegoZachęta Narodowa Galeria SztukiWarszawa
1986Międzynarodowa Wystawa Miniatury Tkackiej_(Luxemburg)
1986XIV Międzynarodowe Biennale Małych Rzeźby w Brązie_Padwa (Włochy)
1989Wystawa Sztuki Polskiej Nigdy więcej_Düsseldorf (Niemcy)
1995Hommage à Stażewski_Chicago (USA)
1995A woman’s viewBank ŚwiatowyWashington (USA)
1997Sztuka Polska_Atlanta (USA)
1999Figura w polskiej rzeźbie XIX-XX w.Zachęta Narodowa Galeria SztukiWarszawa
1999Północ – Południe. Transkulturowe wizjeMuzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego – Oddział Muzeum NarodowegoWarszawa
2000Nord Art 2000_Budesdorf (Niemcy)
2002Transkulturowe wizje II: polsko-amerykańska sztuka współczesnaMuzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego – Oddział Muzeum NarodowegoWarszawa
2003Konceptualne związki – Sztuka Europy Środkowej: Polska-Czechy-Węgry-SłoweniaAbshire-Debecki Studio and GalleryChicago (USA)
2003Obiekty mentalne z międzynarodowej kolekcji Galerii WymianyGaleria MozerŁódź
2003Forma i KolorForum+ GalleryChicago (USA)
2004CzarnobiałeGaleria Fibak & ProgramWarszawa
2005Warszawa w Ułan BatorArt GalleryUłan Bator (Mongolia)
2006Ikony zwycięstwaMuzeum Przemysłu – Fabryka Norblina, Łódź Art CenterWarszawa, Łódź
2006Art First_Bolonia (Włochy)
2006WawART – Artyści WarszawyGaleria Desa ModernWarszawa
2007Kolekcja sztuki współczesnej ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w OrońskuBWAKatowice
2008Trzecia odsłona – III wystawa Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk PięknychMuzeum ArchitekturyWrocław
2008Samoidentyfikacja z kolekcji Zachodniopomorskiego Towarzystwa Zachęty Sztuki PięknychMuzeum NarodoweSzczecin
2008Kolekcje autorskie ze zbiorów Muzeum Ziemi LubuskiejMuzeum Ziemi LubuskiejZielona Góra
2008TSN-1KonduktorowniaCzęstochowa
2009Like a Rolling StoneCentrum Rzeźby PolskiejOrońsko
2009SIEGesIKONen/Icons of Victory – transFORMHumboldtBerlin
2011Meta-WeissFreies Museum BerlinBerlin

Przypisy

  1. Biografia [online], Bożenna Biskupska [dostęp 31.01.2022 r.]
  2. Bożenna Biskupska. Wytyczanie obrazu, prace 1982-2002, s. 104.
  3. Przeganianie myśli. Bożenna Biskupska, Galeria FF, Łódź 2009, s. 9.
  4. J. Mędeerowicz, Menument sztuki Bożenny Biskupskiej, [w:] Menument, s. 3.
  5. Bożenna Biskupska. Wytyczanie obrazu prace 1982-2002, red. M. Swiątczak, Warszawa 2003, s. 75.
  6. Menument, red. M. Dzięgielewska, Łódź 2010, s. 60.
  7. Zob: Menument, s. 91, 97.
  8. Bożena Kowalska, Wbrew przemijaniu, [w:] Menument, s. 35.

Oceń: Bożenna Biskupska

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:6