Bożenna Biskupska, urodzona w 1952 roku w Warszawie, to artystka, która z niezwykłą pasją bada różnorodne przestrzenie sztuki. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rzeźbę, sztukę instalacji, video oraz performance, co czyni ją postacią wszechstronną i innowacyjną na polskim rynku artystycznym.
Prace Biskupskiej były prezentowane nie tylko w Polsce, ale także za granicą, w wielu prestiżowych miejscach. Zalicza się do nich m.in. XLI Biennale Sztuki w Wenecji w 1984 roku oraz XIV Międzynarodowe Biennale Małych Rzeźb w Brązie, które miało miejsce w Padwie w 1986 roku. W 1995 roku uczestniczyła w A Women’s View w Waszyngtonie, a jej dzieła można było zobaczyć również na Nord Art w Budesdorf w 2000 roku oraz podczas Forma i Kolor w Chicago, wystawy zorganizowanej przez Forum+ Gallery w 2003 roku.
W kolejnych latach, artystka brała udział w licznych znaczących wydarzeniach, takich jak Art First w Bolonii w 2006 oraz SIEGesIKONen/Icons of Victory – transFORM w Berlinie w 2009 roku. Jej osiągnięcia zostały wielokrotnie nagrodzone; w 1982 roku Biskupska zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Biennale Miniatury Tkackiej w Węgrzech oraz w 1984 roku nagrodę I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego za swoją twórczość w dziedzinie malarstwa i rzeźby. W tym samym roku wyróżniona została także stypendium Ministra Kultury i Sztuki.
W 2004 roku, wspólnie z Zygmuntem Rytką, założyła Fundację Sztuki Współczesnej In Situ, która jest aktywna głównie w Warszawie oraz Sokołowsku. Dorobek artystyczny Bożenny Biskupskiej odzwierciedla jej formalne poszukiwania, które prowadziły od sztuki figuratywnej przez abstrakcję, aż po wykształcenie unikalnego języka artystycznego w ramach Wytyczania obrazu.
W jej osobistym alfabecie dominują linia, znak oraz ślad. Artystka nie boi się eksperymentować, łącząc różne techniki artystyczne, takie jak malarstwo i performance, oraz bawiąc się materią rzeźbiarską i malarską. W swojej twórczości wykorzystuje materiały takie jak beton, mączka marmurowa, folia negatywowa czy olej lniany, co sprawia, że każdy jej projekt staje się wyjątkowy i niepowtarzalny.
Życiorys artystyczny
Artystka przyszła na świat w 1952 roku w stolicy Polski, Warszawie, w rodzinie, która miała długą historię związaną z fotografią. W młodzieńczych latach, w okresie od 1967 do 1970 roku, odbywała naukę w Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. Następnie wybrała studia malarskie, które realizowała kolejno w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu w latach 1970-1972 oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczyła się do 1976 roku. To właśnie tam z sukcesem uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Tadeusza Dominika.
Podczas swoich studiów aktywnie podejmowała różnorodne poszukiwania artystyczne, korzystając z rozmaitych materiałów. Jej prace obejmowały szeroki wachlarz form artystycznych, w tym fotografię, twórczość metalową o geometrycznym charakterze, malarstwo oraz techniki tkackie, które zgłębiała pod okiem znakomitych profesorów, takich jak Tadeusz Dominik i Zbigniew Gostomski.
W roku 1976 wzięła udział w znaczącym wydarzeniu artystycznym, jakim była XI Ogólnopolska Wystawa Sztuki Młodych w Sopocie, gdzie została wyróżniona. Równocześnie jej prace zyskały międzynarodowe uznanie, docierając do Kopenhagi na wystawę Polskiej Sztuki z Warszawy. W 1978 roku miała miejsce jej pierwsza indywidualna wystawa, która odbyła się w Domu Artysty Plastyka w Warszawie.
Twórczość Biskupskiej charakteryzowała się skupieniem na człowieku, rozumianym w sposób symboliczny i niejednoznaczny. Jej postacie, które tworzyła, były ledwie zarysowane, często bezwyraźne, przypominając raczej homunkulusy. Inną kluczową tematyką jej prac było zagadnienie przemijania i czasu, co odnajdujemy w cyklach takich jak „Trwanie” i „Misterium czasu”. W swoich dziełach artystka wprowadzała dramatyczne formy rozkładu, zarówno w treści, jak i w użytych materiałach, a także konstruowała potężne, monumentalne rzeźby, które nawiązywały do nieprzemijalnych dzieł architektury z granitu.
Z biegiem lat Biskupska skoncentrowała się na dokumentacji przemijania oraz destrukcji, przełamując tradycyjne ramy swojej twórczości. W latach 80. XX wieku zadebiutowała nową formą – trójwymiarowymi sylwetkami, które konstruowała z różnych materiałów, takich jak pakuły, włókna oraz trociny. Te zdeformowane ludzkie sylwetki, znane jako “Misterium czasu”, “Non Omnis Moriar” oraz “Płytowce”, stały się metaforą cierpienia i śmierci. Równocześnie w poszukiwaniach artystycznych dążyła do wyrażenia klasycznych form przez dynamiczne przemiany postaci, tworząc znaki od ekspresyjnych do wielu abstrakcyjnych pojęć.
W 1998 roku istotnego znaczenia nabrała wystawa plenerowa w Centrum Rzeźby Polskiej, podczas której zaprezentowano cykl obiektów „Jednonogich”, składających się z siedmiu figur umieszczonych w stalowych sześcianach. Równocześnie Biskupska łączyła formy malarskie z rzeźbiarskimi w projekcie „Jednonogi”, gdzie ręcznie wykonane figury były układane w rytmiczne kompozycje. Powstał także cykl o nazwie “Jednonogich 343”, który ukazywał zminiaturyzowane obrazy Jednonogich, z zestawieniem hieroglifów na kaflach.
Rozwój działań związanych z Jednonogim przeplatał się z dokumentacją wizualną, która zyskała status samodzielnej formy artystycznej, nazwanej „Upakowanie”. Prace rejestrowane były zarówno na taśmach wideo, jak i na przezroczystych foliach fotograficznych, tworząc kontrast między trwałymi obiektami a ich ulotnymi odbiciami. Ważną rolę odegrała także idea Wytyczania obrazu, która zyskała kolejny wymiar w latach 90. poprzez fascynację procesem multiplikacji, umożliwiającym uniwersalizację jednostkowego motywu. Artystka wykorzystywała białą farbę olejną na białych kartonach i płótnach, pozostawiając widoczne ślady linii, które w czasie ulegały naturze, tworząc różnorodne kompozycje.
Równocześnie rozwijała również rzeźbiarską wersję projektu, gdzie od 2002 roku odlewała brązowe figurki Jednonogich, układając je na płytach z marmurowej mączki. Kolekcja ta wyróżnia się symetrią i harmonią. Z czasem ekrany przejrzystych fotografii stały się nową formą wyrażenia, zastępując stałość cementu bardziej dynamicznymi projektami Zapisu Idei, które pokazały się podczas wystawy Menument w 2010 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.
W roku 2007 rozpoczęła nowy cykl prac o charakterze sekwencyjnym pod tytułem „Przeganianie myśli / Po co”. Wideo i jego teatralność eksplorowały proces tworzenia i docierania do istoty rzeczy. Motywy takie jak chaos, tunel i enigmatyczne znaki stały się dominujące, a gesty w plotach ich odzwierciedleniem. Poszczególne obrazy z tego cyklu, wyświetlane na przezroczystych foliach i ścianach galerii, angażowały widzów w interaktywny dialog z przestrzenią artystyczną.
Cykle
1980-1982 Trwanie
Artystka w tym cyklu poprzez metal i sizal, skupiła się na interakcjach pomiędzy rzeźbą a otaczającą przestrzenią. W tych dynamicznych układach dzieł, pojawiały się emergentne obszary, gdzie kluczowe były proporcje oraz wzajemne zależności elementów składowych.
1980-1983 Współistnienie
W ramach tego cyklu powstały ekspresyjne obrazy figuratywne. Równocześnie, dzieła te współistniały z monolitycznymi rzeźbami, a ich charakterystyczną cechą była wyraźna gra świateł oraz naturalnych rozmiarów postaci.
1982-1984 Misterium czasu
Cykl ten obejmuje 32 rzeźby, zrealizowane z metalu, trocin, pakuły oraz sizalu, połączonych żywicą, o wysokości do 250 cm. Biskupska stworzyła wolnostojące formy oraz „destrukty”, które charakteryzowały się intensywną fakturą, powiększoną skalą i staranną kompozycją, która była również integralną częścią dzieła-instalacji. Rzeźby te znalazły się na XLI Biennale w Wenecji.
1982-1984 Płytowce
W ramach poszukiwań formy artystka zrealizowała cykl pięciu wolno stojących figur. Cztery z nich były połączone z panelem, a w ostatniej umieszczona płyta ruchoma umożliwiła wielowymiarowe odbieranie rzeźby.
1984-1985 Non Omnis Moriar
Ten cykl obejmuje dziesięć rzeźb przyściennych o wysokości od 160 do 345 cm, a także dwa „destrukty” oraz rysunki. Wykorzystano konopie, len, pakuły, trociny w żywicy oraz metal. Rysunki stanowiły inspirację dla rzeźb związanych z symboliką życia, losu i nieuchronności śmierci. Artystka po raz pierwszy wprowadziła kolor, wprowadzając czerwień. Rzeźby te można znaleźć w zbiorach Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka w Pawilonie Żydowskim.
1989-1997 Figura
Cykl składał się z ponad czterdziestu olejnych obrazów, gdzie tematem stała się postać ludzka. Centralne położenie figury w obrazie kontrastowało z prostokątnym formatem płótna. Zmiana gamy kolorów, w tym dominacja czerni, turkusu i bieli, była istotnym aspektem tego etapu twórczości.
1991 Klatka
Ta rzeźba-instalacja polegała na umieszczeniu figury w prostej metalowej klatce o wymiarach 300×100×100 cm. Obiekt ten stał się integralną częścią performance’u, w którym brała udział artystka, w obecności R. de Marco oraz międzynarodowej grupy artystów i krytyków. Motywem przewodnim było trwanie w czasie, zainscenizowane monotonnym nagraniem głosu.
1992-2002 Klatka
W tym okresie powstały obrazy, które początkowo były figuratywne, a od 1994 roku artystka skoncentrowała się na używaniu wielkich kolorowych płaszczyzn i różnorodnych faktur. Ten cykl wprowadził wyraźne linie, które określały niezależne płaszczyzny w kompozycji. Ostatnie etapy charakteryzowały się dominacją bieli i szarości, przy uproszczeniu linii.
1993 Teatr Eksperymentalny
Rzeźba Biskupskiej stała się częścią spektaklu Ka Ba Kai, Reanimacje Video Teatr Poza. Współpraca z Joanną Lothe i Piotrem Lachmanem zderzyła formę rzeźbiarską z aktorstwem, dźwiękiem oraz dynamiką spektaklu. Rzeźby te tworzyły zmienne przestrzenie gry, pełniąc rolę stałych aktorów przedstawienia.
1995 Wytyczanie obrazu
Artystka badała idee pierwotnego gestu, tworząc rysunki i obrazy. Ten proces doprowadził do powstania zapisów najprostszych interakcji z farbą na papierze i płótnie. Tematem stała się samoistna destrukcja, której towarzyszył proces powstawania. Upływ czasu przekształcał linie, a olej lniany wsiąkał w materiał, powodując rozlanie i żółknięcie.
1997-1998 Jednonogi
W ramach tego cyklu powstało osiem betonowych rzeźb o wysokości do 240 cm, które stały się monumentalnymi, autonomicznymi znakami.
1998-2001 Wytyczanie obrazu 343
Cykl ten składał się z grafik-rzeźb, obejmujących 343 płyty z wyrytymi Jednonogimi: siedem płyt z siedmioma znakami w pionie i poziomie, które zdradzały ramy ilościowe kompozycji. Płyty te stały się matrycą dla interpretacji multiplikacji.
1990 Upakowanie
Dokumentacja fotograficzna przedstawiająca 343 płyt betonowych w zamkniętych układach, umieszczonych w stalowej klatce o wymiarach 300×240×240 cm. Ten zapis tworzy odrębne trójwymiarowe dzieło, a także powstał 17 minutowy film, dokumentujący poszczególne płyty i podkreślający autonomiczność każdego z obiektów.
1999 Wytyczanie obrazu
Obrazy skoncentrowane na płótnie o wymiarach 185×240 cm wykonane w oleju, będące częścią performance’u. Artystka malowała na oczach publiczności, tworząc pionowe linie z oleju lnianego, które z czasem żółkną oraz rozlewają się na material. Całość była dokumentowana i transmitowana na ekranach, a muzyka towarzyszyła spektaklowi jako integralny element.
2002-2013 Wytyczanie obrazu 01
W tym czasie artystka mnożyła płyty z płaskorzeźbami Jednonogiego, które zostały odlany w brązie. Wprowadzono nowe media artystyczne, takie jak wydruki wielkoformatowe oraz projekcje.
2007-2010 Przeganianie myśli
Realizacja filmów DVD: Tunel (2 min), Chaos (4 min), Znaki (3,5 min). Prace wideo powstały podczas rewitalizacji Sanatorium Brehmera w Sokołowsku, inspirowane natrętnymi myślami i powtórzeniami.
2010 Menument
Dokumentacja rzeźb w formie fotografii, wydruki na folii oraz instalacja. Na wystawie zaprezentowano dodatkową odsłonę motywu Jednonogich, ułożonych naprzemienne, a projekcje filmowe rzutowane na ściany i podłogę galerii zaangażowały widzów w interakcję z instalacją.
Wystawy indywidualne
Bożenna Biskupska jest artystką, której twórczość zyskała uznanie w wielu zakątkach Polski. W trakcie swojej kariery zrealizowała wiele indywidualnych wystaw, które przyciągnęły uwagę miłośników sztuki.
Rok | Tytuł wystawy | Lokalizacja | Miasto |
---|---|---|---|
1978 | Pokaz jednego dzieła | Dom Artysty Plastyka | Warszawa |
1979 | Wystawa tkanin | BWA | Rzeszów |
1980 | Wystawa tkanin, rzeźby oraz dokumentacji fotograficznej | Galeria Studio | Warszawa |
1982 | Wystawa rzeźby | Muzeum Archeologiczne Środkowego Nadodrza w Świdnicy | Świdnica |
1985 | Wystawa rzeźby | Muzeum Warmii i Mazur | Olsztyn |
1986 | Wystawa rzeźby | Państwowe Muzeum Oświęcim-Brzezinka | Oświęcim-Brzezinka |
1986 | Wystawa rzeźby | Centralne Biuro Wystaw Artystycznych (obecnie Zachęta Narodowa Galeria Sztuki) | Warszawa |
1987 | Malarstwo oraz rysunek | Teatr Polski | Warszawa |
1988 | Malarstwo i rzeźba | Galeria Rzeźby | Warszawa |
1988 | Malarstwo oraz rzeźba | BWA | Opole |
1988 | Malarstwo oraz rzeźba | Muzeum Ziemi Lubuskiej | Zielona Góra |
1988 | Malarstwo oraz rzeźba | Muzeum Narodowe | Kielce |
1989 | Malarstwo oraz rzeźba | Am Turm Gallery | Berlin |
1990 | Rzeźba oraz rysunek | BWA | Zamość |
1992 | Malarstwo i rzeźba | Anders Gallery | Warszawa |
1991 | Instalacja | Pracownia Artysty | Warszawa |
1993 | Udział rzeźb w spektaklu Ka Ba Kai Re-animacje (LLT Video Teatr Poza) | Galeria Zamek | Reszel |
1993 | Malarstwo | Gate Gallery | Karlsruhe |
1994 | Udział rzeźb w spektaklu Ka Ba Kai Re-animacje (LLT Teatr Poza) | Pałac Szustra | Erfurt, Warszawa |
1994 | Malarstwo oraz rzeźba | Międzynarodowy Fundusz Walutowy | Waszyngton |
1995 | Zależności, instalacja | Galeria Manhattan | Łódź |
1995 | Malarstwo oraz rzeźba | Muzeum Polskie w Ameryce | Chicago |
1996 | Malarstwo oraz rzeźba | Muzeum Ziemi Lubuskiej | Zielona Góra |
1998 | Tektonika, rzeźba oraz rysunek | Muzeum Narodowe Pałac Opatów | Gdańsk-Oliwia |
1998 | Prace z lat 1996-1998 | Centrum Rzeźby Polskiej | Orońsko |
1999 | Wytyczanie obrazu | Muzeum Warmii i Mazur | Olsztyn |
1999 | Wytyczanie obrazu | BWA | Wrocław |
2001 | Relacje | Galeria Renes’Ans | Warszawa |
2001 | Relacje | Galeria Renes’Ans | Poznań |
2001 | Upakowanie | Galeria Wschodnia | Łódź |
2002 | Prace z lat 1982-2002 | Królikarnia, Muzeum X. Dunikowskiego | Warszawa |
2003 | Prace z lat 1982-2002 – performance z A. Falkiewiczem | Centrum Rzeźby Polskiej | Orońsko |
2004 | Wytyczanie obrazu – akcja artystyczna z A. Falkiewiczem | Galeria Manhattan | Łódź |
2004 | Wytyczanie obrazu 01 (In Situ) | Galeria Grodzka | Lublin |
2004 | Linia Ślad – instalacja muzyczna (A. Falkiewicz Na linii światła) | Muzeum Warmii i Mazur | Olsztyn |
2005 | Wytyczanie obrazu | Zamek Książąt Pomorskich | Szczecin |
2005 | W drodze | Jüdisches Museum Westfalen | Drosten |
2005 | Zapis idei – Rejestracja zwielokrotniona | Autorska Galeria Elżbiety Kościelak, Centrum Kultury Zamek | Wrocław |
2009 | Obraz, Klatka | Galeria Kasyno | Podkowa Leśna |
2009 | Przeganianie myśli | Galeria FF, Forum Fotografii | Łódź |
2010 | Przeganianie myśli | Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej – Baszta Czarownic | Słupsk |
2010 | Menument | Miejska Galeria Sztuki w Łodzi – Ośrodek Propagandy Sztuki w Łodzi | Łódź |
2011 | Obraz w Ogrodzie, malarstwo i rzeźba | pokaz plenerowy | Szczawno-Zdrój |
2012 | Światy równoległe, malarstwo oraz rzeźba | BWA | Książ |
Jej prace były prezentowane w różnych lokalizacjach, co potwierdza jej różnorodność oraz umiejętność dotarcia do szerokiej publiczności.
Wybrane wystawy zbiorowe
W tym dziale prezentujemy wystawy zbiorowe, które miały kluczowe znaczenie w twórczości Bożenny Biskupskiej. Artystka brała udział w wielu ważnych wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą.
Rok | Tytuł wystawy | Obiekt | Lokalizacja |
---|---|---|---|
1976 | XI Ogólnopolska Wystawa Sztuki Młodych (wyróżnienie) | _ | Sopot |
1976 | Polska Sztuka z Warszawy | Palace Kirke | Kopenhaga |
1977 | Nowa Sztuka Polska | _ | Blois Nevers |
1981 | VII Festiwal Sztuki Zachęta (II Nagroda) | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki | Warszawa |
1982 | IV Międzynarodowe Biennale Miniatury Tkackiej (I Nagroda) | Savaria Museum | Shombathely (Węgry) |
1984 | XLI Biennale Sztuki | Pawilon Polski | Wenecja (Włochy) |
1984 | V Międzynarodowe Biennale Miniatury Tkackiej | Savaria Museum | Shombathely (Węgry) |
1985 | Wystawa Malarstwa i Grafiki Artystów Środowiska Warszawskiego | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki | Warszawa |
1986 | Międzynarodowa Wystawa Miniatury Tkackiej | _ | (Luxemburg) |
1986 | XIV Międzynarodowe Biennale Małych Rzeźby w Brązie | _ | Padwa (Włochy) |
1989 | Wystawa Sztuki Polskiej Nigdy więcej | _ | Düsseldorf (Niemcy) |
1995 | Hommage à Stażewski | _ | Chicago (USA) |
1995 | A woman’s view | Bank Światowy | Washington (USA) |
1997 | Sztuka Polska | _ | Atlanta (USA) |
1999 | Figura w polskiej rzeźbie XIX-XX w. | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki | Warszawa |
1999 | Północ – Południe. Transkulturowe wizje | Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego – Oddział Muzeum Narodowego | Warszawa |
2000 | Nord Art 2000 | _ | Budesdorf (Niemcy) |
2002 | Transkulturowe wizje II: polsko-amerykańska sztuka współczesna | Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego – Oddział Muzeum Narodowego | Warszawa |
2003 | Konceptualne związki – Sztuka Europy Środkowej: Polska-Czechy-Węgry-Słowenia | Abshire-Debecki Studio and Gallery | Chicago (USA) |
2003 | Obiekty mentalne z międzynarodowej kolekcji Galerii Wymiany | Galeria Mozer | Łódź |
2003 | Forma i Kolor | Forum+ Gallery | Chicago (USA) |
2004 | Czarnobiałe | Galeria Fibak & Program | Warszawa |
2005 | Warszawa w Ułan Bator | Art Gallery | Ułan Bator (Mongolia) |
2006 | Ikony zwycięstwa | Muzeum Przemysłu – Fabryka Norblina, Łódź Art Center | Warszawa, Łódź |
2006 | Art First | _ | Bolonia (Włochy) |
2006 | WawART – Artyści Warszawy | Galeria Desa Modern | Warszawa |
2007 | Kolekcja sztuki współczesnej ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku | BWA | Katowice |
2008 | Trzecia odsłona – III wystawa Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych | Muzeum Architektury | Wrocław |
2008 | Samoidentyfikacja z kolekcji Zachodniopomorskiego Towarzystwa Zachęty Sztuki Pięknych | Muzeum Narodowe | Szczecin |
2008 | Kolekcje autorskie ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej | Muzeum Ziemi Lubuskiej | Zielona Góra |
2008 | TSN-1 | Konduktorownia | Częstochowa |
2009 | Like a Rolling Stone | Centrum Rzeźby Polskiej | Orońsko |
2009 | SIEGesIKONen/Icons of Victory – transFORM | Humboldt | Berlin |
2011 | Meta-Weiss | Freies Museum Berlin | Berlin |
Przypisy
- Biografia [online], Bożenna Biskupska [dostęp 31.01.2022 r.]
- Bożenna Biskupska. Wytyczanie obrazu, prace 1982-2002, s. 104.
- Przeganianie myśli. Bożenna Biskupska, Galeria FF, Łódź 2009, s. 9.
- J. Mędeerowicz, Menument sztuki Bożenny Biskupskiej, [w:] Menument, s. 3.
- Bożenna Biskupska. Wytyczanie obrazu prace 1982-2002, red. M. Swiątczak, Warszawa 2003, s. 75.
- Menument, red. M. Dzięgielewska, Łódź 2010, s. 60.
- Zob: Menument, s. 91, 97.
- Bożena Kowalska, Wbrew przemijaniu, [w:] Menument, s. 35.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Ewa Borowik | Edward Fertner | Onar (raper) | Karol Latowicz | Tede | Maria Łucja Nicz-Borowiakowa | Piotr Siejka (muzyk) | Magdalena Emilianowicz | Halina Rapacka | Andrzej Marek Grabowski | Alojzy Gonzaga Jazon Żółkowski | Maksymilian Statkiewicz | Tomasz Kuczborski | Andrzej Januszko | Maksymilian Biskupski | Wojciech Billip | Wanda Jarszewska | Tadeusz Trepkowski | Paulina Szostak | Katarzyna KotowskaOceń: Bożenna Biskupska