Błażej Krupa


Błażej Krupa, urodzony 3 lutego 1946 roku w Warszawie, to wybitny polski kierowca rajdowy, który zdobył uznanie w środowisku motorsportowym. Jest absolwentemSGH, gdzie zdobył solidne podstawy wiedzy, które mogły mu pomóc w karierze sportowej.

Błażej Krupa wyróżnia się nie tylko swoją edukacją, ale także osiągnięciami na torze rajdowym. Jest dumnym mistrzem Polski w rajdach samochodowych, zdobywając ten tytuł w dwóch różnych latach: 1974 i 1979, co podkreśla jego umiejętności oraz zaangażowanie w sport.

Kariera sportowa

Błażej Krupa zainicjował swoją przygodę ze sportami motorowymi w 1965 roku, a jego pierwsze kroki w rajdach miały miejsce w roku 1968. Już w 1969 roku osiągnął sukces, zajmując drugą lokatę w mistrzostwach Polski w klasie 5, prowadząc samochód Fiat 124 Sport. W kolejnych latach, od 1970 do 1973, z powodu wysokich kosztów związanych z rywalizacją, zredukował swoją aktywność, a aby pozostać w środowisku rajdowym, pełnił rolę pilota dla znanych kierowców, takich jak Krzysztof Komornicki oraz Robert Mucha.

W roku 1974 nastąpił powrót Krupy za kierownicę auta rajdowego, co było możliwe dzięki wsparciu firmy Renault. Zawarta umowa przewidywała, że w zamian za wynajęcie samochodu Renault, Krupa zobowiązuje się do zdobycia tytułu mistrza Polski. Jego pierwsze triumfy miały miejsce w rundzie wyścigowych mistrzostw Polski w Toruniu w 1974 roku, a jeszcze w tym samym roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo rajdowe, wygrywając Rajd Dolnośląski 1974 prowadząc samochód Renault 12 Gordini.

Na zakończenie sezonu 1974, w parze z Jerzym Landsbergiem, który był jego pilotem, zdobył tytuł mistrza Polski w klasie II/8. Warto dodać, że w tym samym roku również zdobył tytuł mistrza Polski w wyścigach. W sezonie 1975 miał niebezpieczny wypadek podczas Rajdu Polski, w którym całkowicie zniszczeniu uległ prowadzący przez niego samochód, Renault 11 Gordini, lecz na szczęście udało mu się wyjść z tego cało.

W 1978 roku Krupa miał zaszczyt wystartować jako pilot u boku Sobiesława Zasady w Rajdzie Safari, gdzie zdobył szóstą lokatę. W sezonie 1979 ponownie zdobył tytuł mistrza Polski, triumfując w trzech z pięciu eliminacji, do których zaliczały się Rajd Krakowski „Krokusy”, Rajd Elmot oraz Rajd Wisły. Jego pierwszy międzynarodowy sukces to zwycięstwo w Rajdzie Wartburga w 1975 roku w samochodzie Renault 17 Gordini.

W 1981 roku zdobył jedyny tytuł w rajdach mistrzostw Europy, wygrywając jugosłowiański 15. YU Rally z pomocą Renault 17 Gordini. W latach 1975 i 1976 był dwukrotnym mistrzem krajów demokracji ludowej, rywalizując w Renault 5 Turbo. W 41. Rajdzie Polski w 1984 roku został uhonorowany dyplomem fair play przez MKOl i UNESCO za pomoc, którą okazał szwedzkiemu zawodnikowi Ingvarowi Carlssonowi, co przyczyniło się do jego zwycięstwa w tym rajdzie.

Życie osobiste

W życiu prywatnym Błażeja Krupy szczególną uwagę zajmują muzyka oraz nauka języków obcych. Warto zaznaczyć, że posiada on umiejętność swobodnego posługiwania się językiem angielskim, niemieckim oraz szwedzkim.

Przypisy

  1. Błażej Krupa. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
  2. Krupa Błażej. www.kwa-kwa.pl. [dostęp 09.01.2020 r.]
  3. CoPaF 1976. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
  4. CoPaF 1975. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
  5. 18. Rallye Wartburg 1975 Wyniki. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
  6. 15. YU Rally 1981 Wyniki. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
  7. Błażej Krupa i Piotr Mystkowski rajdowymi mistrzami krajów socjalistycznych. czasopismo Motor, 1975. [dostęp 09.01.2020 r.]

Oceń: Błażej Krupa

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:5