Błażej Krupa, urodzony 3 lutego 1946 roku w Warszawie, to wybitny polski kierowca rajdowy, który zdobył uznanie w środowisku motorsportowym. Jest absolwentemSGH, gdzie zdobył solidne podstawy wiedzy, które mogły mu pomóc w karierze sportowej.
Błażej Krupa wyróżnia się nie tylko swoją edukacją, ale także osiągnięciami na torze rajdowym. Jest dumnym mistrzem Polski w rajdach samochodowych, zdobywając ten tytuł w dwóch różnych latach: 1974 i 1979, co podkreśla jego umiejętności oraz zaangażowanie w sport.
Kariera sportowa
Błażej Krupa zainicjował swoją przygodę ze sportami motorowymi w 1965 roku, a jego pierwsze kroki w rajdach miały miejsce w roku 1968. Już w 1969 roku osiągnął sukces, zajmując drugą lokatę w mistrzostwach Polski w klasie 5, prowadząc samochód Fiat 124 Sport. W kolejnych latach, od 1970 do 1973, z powodu wysokich kosztów związanych z rywalizacją, zredukował swoją aktywność, a aby pozostać w środowisku rajdowym, pełnił rolę pilota dla znanych kierowców, takich jak Krzysztof Komornicki oraz Robert Mucha.
W roku 1974 nastąpił powrót Krupy za kierownicę auta rajdowego, co było możliwe dzięki wsparciu firmy Renault. Zawarta umowa przewidywała, że w zamian za wynajęcie samochodu Renault, Krupa zobowiązuje się do zdobycia tytułu mistrza Polski. Jego pierwsze triumfy miały miejsce w rundzie wyścigowych mistrzostw Polski w Toruniu w 1974 roku, a jeszcze w tym samym roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo rajdowe, wygrywając Rajd Dolnośląski 1974 prowadząc samochód Renault 12 Gordini.
Na zakończenie sezonu 1974, w parze z Jerzym Landsbergiem, który był jego pilotem, zdobył tytuł mistrza Polski w klasie II/8. Warto dodać, że w tym samym roku również zdobył tytuł mistrza Polski w wyścigach. W sezonie 1975 miał niebezpieczny wypadek podczas Rajdu Polski, w którym całkowicie zniszczeniu uległ prowadzący przez niego samochód, Renault 11 Gordini, lecz na szczęście udało mu się wyjść z tego cało.
W 1978 roku Krupa miał zaszczyt wystartować jako pilot u boku Sobiesława Zasady w Rajdzie Safari, gdzie zdobył szóstą lokatę. W sezonie 1979 ponownie zdobył tytuł mistrza Polski, triumfując w trzech z pięciu eliminacji, do których zaliczały się Rajd Krakowski „Krokusy”, Rajd Elmot oraz Rajd Wisły. Jego pierwszy międzynarodowy sukces to zwycięstwo w Rajdzie Wartburga w 1975 roku w samochodzie Renault 17 Gordini.
W 1981 roku zdobył jedyny tytuł w rajdach mistrzostw Europy, wygrywając jugosłowiański 15. YU Rally z pomocą Renault 17 Gordini. W latach 1975 i 1976 był dwukrotnym mistrzem krajów demokracji ludowej, rywalizując w Renault 5 Turbo. W 41. Rajdzie Polski w 1984 roku został uhonorowany dyplomem fair play przez MKOl i UNESCO za pomoc, którą okazał szwedzkiemu zawodnikowi Ingvarowi Carlssonowi, co przyczyniło się do jego zwycięstwa w tym rajdzie.
Życie osobiste
W życiu prywatnym Błażeja Krupy szczególną uwagę zajmują muzyka oraz nauka języków obcych. Warto zaznaczyć, że posiada on umiejętność swobodnego posługiwania się językiem angielskim, niemieckim oraz szwedzkim.
Przypisy
- Błażej Krupa. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
- Krupa Błażej. www.kwa-kwa.pl. [dostęp 09.01.2020 r.]
- CoPaF 1976. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
- CoPaF 1975. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
- 18. Rallye Wartburg 1975 Wyniki. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
- 15. YU Rally 1981 Wyniki. www.ewrc-results.com. [dostęp 09.01.2020 r.]
- Błażej Krupa i Piotr Mystkowski rajdowymi mistrzami krajów socjalistycznych. czasopismo Motor, 1975. [dostęp 09.01.2020 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Dorota Staszewska | Adrian Paluchowski | Zenon Pieniążek | Emilia Mucha | Daniel Sikorski | Tadeusz Galik | Władysław Zieliński (kajakarz) | Andrzej Wrona | Adam Polak (rajdowiec) | Krzysztof Włodarczyk (bokser) | Maria Kobylińska | Stanisław Fołtyn | Dawid Szulich | Marta Domachowska | Marcin Dutkiewicz | Zbigniew Szajewski | Andrzej Socharski | Władysław Szczepaniak | Edward Trojanowski (lekkoatleta) | Szymon WójcikOceń: Błażej Krupa