W obrębie warszawskiej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej znajduje się Wydział Teologiczny ChAT, który jest jednym z dwóch wydziałów tej instytucji. Stanowi on zasadniczą jednostkę organizacyjną, co odnosi się do aktualnych regulacji prawnych, nawiązując do wcześniejszej ustawy z dnia 27 lipca 2005 dotyczącej prawa o szkolnictwie wyższym.
Wydział ten znajduje się w dedykowanym gmachu, zlokalizowanym przy ul. Władysława Broniewskiego 48 w Warszawie, co czyni go łatwo dostępnym dla studentów i pracowników. Warto zaznaczyć, że w latach 1968–2018 Wydział ten miał swoją siedzibę w Centrum Luterańskim, które znajdowało się przy ul. Miodowej 21. Ta zmiana lokalizacji jest istotnym elementem historii wydziału.
Historia
Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie to najstarsza jednostka organizacyjna tej uczelni, której historia sięga 1954 roku. Stanowi kontynuację Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu Warszawskiego, który został założony w 1920 roku, a także Studium Teologii Prawosławnej, które istniało w międzywojniu.
Pierwotnie Wydział obejmował dwie sekcje teologiczne: Sekcję Ewangelicką oraz Sekcję Starokatolicką. W 1957 roku dołączyła do nich Sekcja Prawosławna. Obecnie Wydział Teologiczny składa się z:
- Sekcji Teologii Ewangelickiej,
- Sekcji Teologii Prawosławnej,
- Sekcji Teologii Starokatolickiej.
W 2012 roku z Wydziału został wyodrębniony Wydział Pedagogiczny, który stał się drugą fundamentalną jednostką organizacyjną Akademii i w 2019 roku został przemianowany na Wydział Nauk Społecznych.
16 listopada 2016 roku, w związku z obchodami 200-lecia teologii jako dyscypliny akademickiej na uniwersytecie warszawskim, miało miejsce wspólne posiedzenie Rad Wydziałów Teologicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. W trakcie tego ważnego wydarzenia podjęto uchwałę, która zawierała deklarację dotycząca związków obu Wydziałów oraz ich woli do przyszłej współpracy. Tematyka spotkania była uzupełniona 2-dniową konferencją naukową, pt. 200 lat teologii uniwersyteckiej w Warszawie.
Studia
W ramach Wydziału Teologicznego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie oferowane są różnorodne programy studiów, które zaspokajają potrzeby edukacyjne studentów pragnących pogłębić swoją wiedzę teologiczną.
Obecnie dostępne kierunki kształcenia obejmują:
- Studia I stopnia (licencjackie) na kierunku teologia, które podzielone są na trzy specjalności: teologia ewangelicka, teologia prawosławna, teologia starokatolicka,
- Studia II stopnia (magisterskie) również na kierunku teologia, obejmujące te same specjalności: teologia ewangelicka, teologia prawosławna, teologia starokatolicka,
- Studia III stopnia (doktoranckie) w zakresie nauk teologicznych, które skupiają się na teologii ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej,
- Studia podyplomowe, takie jak Integracja społeczna i prawa człowieka w kontekście wieloreligijności, które trwają 3 semestry.
Oferta kształcenia jest dostosowana do potrzeb współczesnego społeczeństwa oraz zróżnicowanych tradycji religijnych, a studenci mają możliwość wyboru ścieżki kształcenia zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
Uprawnienia akademickie
Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie cieszy się uznaniem dzięki swoim uprawnieniom akademickim. Posiada on prawo do nadawania stopni naukowych, co stanowi istotny element jego działalności edukacyjnej.
W szczególności, Wydział ma możliwość nadawania stopni naukowych zarówno doktora, jak i doktora habilitowanego w dziedzinie nauk teologicznych.
Poczet dziekanów
W ostatnich latach, Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie miał wielu wybitnych dziekanów, których kadencje zdołały wpłynąć na rozwój instytucji. Poniżej przedstawiamy listę osób, które pełniły tę zaszczytną funkcję:
- 1996–2002: prof. dr hab. Karol Karski,
- 2002–2008: prof. zw. dr hab. Janusz Tadeusz Maciuszko,
- 2008–2012: dr hab. Tadeusz Jacek Zieliński, prof. ChAT,
- 2012–2016: dr hab. Włodzimierz Wołosiuk, prof. ChAT,
- od 1 września 2016: dr hab. Jerzy Ostapczuk, prof. ChAT.
Każdy z wymienionych dziekanów przyczynił się do bogatej historii oraz tradycji tej instytucji akademickiej, wnosząc swoje unikalne doświadczenia oraz wizje rozwoju.
Władze
Władze dziekańskie Wydziału w kadencji 2016–2020
W okresie kadencji od 2016 do 2020 roku Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie miał zaszczyt być kierowany przez:
- dr hab. Jerzego Ostapczuka, prof. ChAT – dziekana Wydziału,
- dr hab. Jakuba Slawika, prof. ChAT – prodziekana Wydziału.
Członkowie Rady Wydziału
Rada Wydziału odgrywała kluczową rolę w kierowaniu jego działalnością. W skład Rady wchodzili:
- dr hab. Jerzy Ostapczuk, prof. ChAT – przewodniczący,
- dr hab. Jakub Slawik, prof. ChAT – wiceprzewodniczący,
- ks. metr. prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak,
- ks. abp prof. zw. dr hab. Jerzy (Pańkowski),
- prof. zw. dr hab. Tadeusz Jacek Zieliński,
- prof. dr hab. Włodzimierz Wołosiuk,
- ks. bp dr hab. Marcin Hintz, prof. ChAT,
- dr hab. Andrzej Piotr Kluczyński, prof. ChAT,
- dr hab. Rafał Leszczyński, prof. ChAT,
- ks. dr hab. Mirosław Michalski, prof. ChAT,
- ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT,
- dr hab. Jerzy Ostapczuk, prof. ChAT,
- dr hab. Borys Przedpełski, prof. ChAT,
- ks. dr hab. Marek Jerzy Uglorz, prof. ChAT,
- dr hab. Kalina Wojciechowska, prof. ChAT,
- ks. dr Jerzy Tofiluk, prof. ChAT,
- dr hab. Jerzy Sojka,
- dr Wsiewołod Konach,
- bp dr Adrian Korczago,
- ks. mgr Andrzej Gontarek,
- mgr Helena Kwiatkowska,
- mgr Krzysztof Moreń,
- mgr Krzysztof Maria Różański,
- mgr Monika Dorota Matwiejczuk,
- Waldemar Jundo,
- Mateusz Jelinek,
- Bartosz Norman.
Wewnątrzwydziałowe jednostki organizacyjne
Sekcja Teologii Ewangelickiej
Na czołowej pozycji tego wydziału znajduje się sekcja, która zajmuje się teologią ewangelicką, której kierownikiem jest bp prof. ChAT dr hab. Marcin Hintz. W jej skład wchodzą różnorodne katedry, każda z nich posiada swojego kustosza:
- Katedra Wiedzy Nowotestamentowej i Języka Greckiego, kierownik: ks. prof. ChAT dr hab. Marek Uglorz,
- Katedra Wiedzy Starotestamentowej i Języka Hebrajskiego, kierownik: prof. ChAT dr hab. Jakub Slawik,
- Katedra Teologii Historycznej, kierownik: prof. ChAT dr hab. Jerzy Sojka,
- Katedra Teologii Systematycznej, kierownik: bp prof. ChAT dr hab. Marcin Hintz,
- Katedra Ewangelickiej Teologii Praktycznej, p.o. kierownika: bp dr Adrian Korczago,
- Pracownia Badań nad Pentekostalizmem.
Sekcja Teologii Prawosławnej
W obszarze prawosławnej teologii przewodzi abp prof. zw. dr hab. Jerzy Mariusz Pańkowski. Poniżej wymienione katedry są kluczowymi elementami tej sekcji:
- Katedra Pisma Świętego Nowego Testamentu, kierownik: dr hab. Jerzy Ostapczuk,
- Katedra Pisma Świętego Starego Testamentu, kierownik: dr hab. Jerzy Ostapczuk,
- Katedra Prawosławnej Teologii Praktycznej, kierownik: abp prof. zw. dr hab. Jerzy Mariusz Pańkowski,
- Katedra Historii Kościoła Powszechnego i Autokefalicznych Kościołów Prawosławnych, kierownik: ks. dr Doroteusz Sawicki,
- Katedra Prawosławnej Teologii Dogmatycznej i Moralnej, kierownik: metropolita prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak,
- Katedra Patrologii, kierownik: ks. prof. ChAT dr Jerzy Tofiluk.
Sekcja Teologii Starokatolickiej
Aktualnie w sekcji teologii starokatolickiej funkcja kierownika pozostaje pusta, co jednak nie przeszkadza w funkcjonowaniu pozostałych jednostek:
- Katedra Biblistyki, p.o kierownika: dr hab. Borys Przedpełski, prof. ChAT,
- Katedra Starokatolickiej Teologii Dogmatycznej i Moralnej,
- Katedra Historii Kościoła, p.o kierownika: dr hab. Borys Przedpełski, prof. ChAT,
- Katedra Starokatolickiej Teologii Praktycznej, p.o. kierownika: dr hab. Borys Przedpełski.
Katedry międzysekcyjne
W ramach katedr międzysekcyjnych prowadzone są istotne badania i wykłady. Tutaj znajduje się:
- Katedra Nauk o Religii i Ekumenizmu, kierownik: prof. zw. dr hab. Marek Uglorz,
- Katedra Prawa Wyznaniowego i Kanonicznego.
Habilitacje
W latach 2019-1986 miały miejsce znaczące osiągnięcia w zakresie habilitacji, które stanowią ważny wkład do nauki teologicznej. Oto zestawienie niektórych z nich:
- 2019: Mirosław Białous, Antropologiczny wymiar eklezjalnej misyjności na przykładzie doświadczeń kerygmatycznych Prawosławnej Cerkwi Rosyjskiej w okresie XVII-XIX wieku,
- 2019: Jakub (Kostiuczuk), Społeczne nauczanie Kościoła Prawosławnego,
- 2018: Jerzy Sojka, Widzialne Słowo. Sakramenty w luterańskiej „Księdze zgody”,
- 2018: Wilhelm Schwendemann, Reformation und Humanismus. Philipp Melanchthon und Johannes Calvin,
- 2018: Urszula Pawluczuk, Osiemnastowieczne Wilno. Miasto wielu religii i narodów,
- 2017: Andrzej Borkowski, Między Konstantynopolem a Moskwą. Źródła greckie do autokefalii Kościoła prawosławnego w Rzeczypospolitej (1919–1927),
- 2015: Jarosław Kadylak, Drogi duchowego doskonalenia w chrześcijaństwie wschodnim. T. I. „Katharsis”. T. II. „Fotismos”. T. III. „Henosis”,
- 2015: Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie,
- 2015: Marek Ławreszuk, Modlitwa wspólnoty. Historyczny rozwój prawosławnej tradycji liturgicznej,
- 2015: Elżbieta Kucharska-Dreiss, Bóg głoszony w kazaniach – z językoznawczego punktu widzenia,
- 2014: Borys Przedpełski, Odśrodkowe tendencje reformistyczne Kościoła Rzymskokatolickiego krajów języka niemieckiego w XVIII i XIX stuleciu,
- 2014: Dymitr Romanowski, Antoni Chrapowicki, Filozofia, teologia, kultura,
- 2014: Irena Matus, Schyłek unii i proces restytucji prawosławia w obwodzie białostockim w lata 30 XIX wieku,
- 2014: Jacek Aleksander Prokopski, Hegel–Kierkegaard. Filozoficzno-teologiczna kontrowersja. Krytyczny komentarz do głównych dzieł,
- 2014: Jerzy Ostapczuk, Sobotnie i niedzielne perykopy liturgiczne z Ewangelii Mateusza w cerkiewnosłowiańskich lekcjonarzach krótkich,
- 2013: Andrzej Piotr Kluczyński, „Książę Pokoju” (Iz 9,5). Obraz monarchii izraelskiej w księgach prorockich Starego Testamentu,
- 2011: Bazyli Doroszkiewicz, Monastycyzm bizantyjski od IX do połowy XV wieku,
- 2011: Alfred Tschirschnitz, Kult Baala i Aszery w tekstach Starego Testamentu. Studium historyczno-teologiczne,
- 2011: Jakub Slawik, Hiob przed Bogiem. Studium egzegetyczne prologu i epilogu Księgi Hioba mów Hioba,
- 2010: Marek Jerzy Uglorz, Jezus Chrystus wczoraj i dziś. Ten sam i na wieki. Chrystologiczne wyznanie Listu do Hebrajczyków,
- 2008: Rafał Marcin Leszczyński, Starożytna koncepcja Logosu i jej wpływ na myśl wczesnego chrześcijaństwa,
- 2008: Jerzy Mariusz Pańkowski, W poszukiwaniu zbawienia – bogactwo i piękno życia duchowego w ascetyczno-teologicznej myśli św. Iganacego Branczaninowa,
- 2008: Kalina Wojciechowska, Opowiadam wam jak Piotr. Elementy stylu i stylizacji w Ewangelii Marka,
- 2008: Marcin Hintz, Etyka ewangelicka i jej wymiar eklezjalny. Studium historyczno-systematyczne,
- 2008: Włodzimierz Wołosiuk, Wschodniosłowiańscy kompozytorzy muzyki cerkiewnej od XVII do pierwszej połowy XX wieku i obecność ich utworów w nabożeństwach PAKP,
- 2004: Mirosław Patalon, Teologia a pedagogika. Teologia mediacji H. Richarda Niebuhra jako źródło inspiracji pedagogicznych,
- 2003: Tadeusz Jacek Zieliński, Iustificatio impii. Usprawiedliwienie „sola fide” jako główny artykuł wiary protestancko-konserwatywnego nurtu Kościoła Anglii,
- 1999: Bogusław Milerski, Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim,
- 1998: Władysław Pabiasz, Małżeństwo i etyka seksualna w teologicznej refleksji Marcina Lutra,
- 1997: Christoph Führer, Aspekte eines Christentums der Zukunft. Zur Theologie und Spiritualiät Friedrich Rittelmeyers,
- 1997: Bogusław Widła, Antropologia egzystencjalna Apokalipsy Janowej,
- 1992: Charyton Popow [brak danych],
- 1989: Dymitr Kirow, Dobro i zło w bułgarskiej literaturze cerkiewnej IX–XX w.,
- 1988: Manfred Uglorz, Obecność Boga w chrystologicznej refleksji ewangelisty Jana,
- 1987: Janusz Tadeusz Maciuszko, Ewangelicka postyllografia polska XVI–XVIII wieku,
- 1987: Rościsław Kozłowski, Rosyjska eklezjologia prawosławna w XIX–XX wieku,
- 1986: Marian Bendza, Tendencje unijne względem Cerkwi prawosławnej w Rzeczypospolitej w latach 1674–1686,
- 1985: Wiktor Wysoczański [brak danych],
- 1981: Jan Anchimiuk, „Aniołów sądzić będziemy”. Elementy antropologii i angelologii w pierwszym liście św. Apostoła Pawła do Koryntian,
- 1980: Zachariasz Łyko, Sytuacja prawna Kościoła Adwentystycznego w Polsce 1918–1939,
- 1978: Michał Hrycuniak [brak danych],
- 1975: Jerzy Gryniakow, Ustalenie stanu prawnego dla Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego,
- 1967: Szczepan Włodarski [brak danych],
- 1964: Witold Benedyktowicz, Próba irenologii chrześcijańskiej. Doświadczenia praskie.
Czasopisma naukowe
Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie jest miejscem, które odgrywa kluczową rolę w publikacji czasopism naukowych. Jego działalność obejmuje m.in. wydanie „Rocznika Teologicznego”, czasopisma, które zainaugurowano w 1936 roku i wznowiono w 1959. Czasopismo to znajduje się na liście czasopism punktowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co podkreśla jego istotność w świecie akademickim.
Jak podaje redakcja, „Rocznik Teologiczny” to recenzowane pismo naukowe, które koncentruje się na teologii oraz ekumenizmie. Publikuje zarówno polskie, jak i zagraniczne badania, a na jego łamach można znaleźć:
- artykuły i rozprawy,
- wyniki badań naukowych,
- wspomnienia i relacje,
- bibliografie tematyczne,
- recenzje obejmujące teologię oraz dziedziny pokrewne takie jak historia, pedagogika religijna, filozofia, filologia, prawo wyznaniowe, itd.
W ramach „Rocznika Teologicznego” funkcjonuje również dział Kronika, w którym opublikowane są relacje z wydarzeń związanych z działalnością Wydziału Teologicznego ChAT. Do ważniejszych z tych wydarzeń należą inauguracje, uroczystości wręczenia doktoratów Honoris Causa oraz sprawozdania z konferencji.
Od roku 2019 na Wydziale Teologicznym redagowane jest także nowe czasopismo – „Studia i Dokumenty Ekumeniczne”, które stanowi ważną platformę dla publikacji związanych z ekumenizmem i dialogiem międzywyznaniowym.
Samorząd Studentów
W ramach działalności uczelnianej, studenci obydwu wydziałów Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie zorganizowali się w Samorząd Studentów. Pełni on kluczową rolę w reprezentowaniu interesów studentów oraz w organizowaniu różnych inicjatyw akademickich.
Struktura Samorządu jest dokładnie zorganizowana i składa się z następujących członków wchodzących w skład Zarządu:
- Ada Maria Warowny – przewodnicząca,
- Nenad Mijanović – wiceprzewodniczący,
- Maja Wydra – sekretarz,
- Klaudia Anna Szymańska,
- Kamil Czumaj,
- Justyna Kamińska,
- Damian Heratym,
- Yelyzaveta Maksymova.
Lokalizacja
Studenci Wydziału mają zajęcia w głównym budynku Akademii, który znajduje się pod adresem ul. W. Broniewskiego 48 w Warszawie.
Dziekanat, odpowiedzialny za wszelkie sprawy administracyjne, również zlokalizowany jest w tej samej siedzibie Akademii na ul. W. Broniewskiego 48 w Warszawie.
Przypisy
- Informacja z witryny Wydziału Teologicznego ChAT (dostęp: 28.01.2021 r.).
- Antropologiczny wymiar eklezjalnej misyjności na przykładzie doświadczeń kerygmatycznych Prawosławnej Cerkwi Rosyjskiej w periodzie XVII i XIX wieku w bazie „Prace badawcze” portalu Nauka Polska (OPI). [dostęp 14.12.2020 r.]
- Harmonogram. chat.edu.pl, 28.03.2019 r. [dostęp 02.04.2019 r.]
- Wydział Pedagogiczny ChAT zmienia nazwę na Wydział Nauk Społecznych. chat.edu.pl. [dostęp 07.10.2019 r.]
- „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” nowym czasopismem ChAT. 25.02.2019 r. [dostęp 06.03.2019 r.]
- Harmonogram przebiegu postępowania habilitacyjnego dr. Jerzego Sojki. chat.edu.pl. [dostęp 25.10.2018 r.]
- Uchwała 30/2018. chat.edu.pl. [dostęp 12.07.2018 r.]
- Postępowania habilitacyjne. chat.edu.pl. [dostęp 18.04.2018 r.]
- Habilitacje. chat.edu.pl. [dostęp 05.01.2018 r.]
- Wydział Teologiczny w bazie instytucji naukowych portalu Nauka Polska (OPI). [dostęp 13.12.2017 r.]
- Dz.U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.
- Sprawozdanie z konferencji naukowej „200 lat teologii uniwersyteckiej w Warszawie”. chat.edu.pl. [dostęp 01.12.2016 r.]
- O Wydziale [online], chat.edu.pl [dostęp 06.09.2016 r.]
- Tadeusz J. Zieliński, Utworzenie Wydziału Pedagogicznego ChAT, „Studia z Teorii Wychowania” 2012 nr 2 (5), s. 10.
- Prezentacja historii ChAT na witrynie uczelni (dostęp: 31.07.2014 r.).
- Informacja ze strony głównej ChAT (dostęp: 31.07.2014 r.).
Pozostałe obiekty w kategorii "Uczelnie":
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie | Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie | Warszawska Uczelnia Ekonomiczna | Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego | Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie | Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie | Akademia Finansów i Biznesu Vistula | Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego | Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula | Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego w Warszawie | Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych | Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie | Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego | Collegium Verum | Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie | Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie | Akademia PożarniczaOceń: Wydział Teologiczny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie