Zajezdnia autobusowa Ostrobramska, znana również jako Oddział Przewozów R-3 „Ostrobramska”, stanowi ważny element komunikacji miejskiej w Warszawie. Należy do Miejskich Zakładów Autobusowych, które odpowiadają za obsługę transportu publicznego w stolicy Polski.
Obiekt zlokalizowany jest przy ulicy Ostrobramskiej 38, w obrębie dzielnicy Praga-Południe. To strategiczne położenie pozwala na efektywne zarządzanie i serwisowanie floty autobusowej, co przekłada się na jakość usług transportowych świadczonych mieszkańcom.
Opis
Zajezdnia rozpoczęła swoją działalność w lipcu 1969 roku, od momentu oddania do użytku. W chwili obecnej, czyli 14 lipca 2021 roku, w jej zasobach znajduje się 382 autobusy. W kontekście organizacji taboru, MZA skoncentrowało się na nowoczesnych pojazdach marki Solaris.
W styczniu 2015 roku, zajezdnia wzbogaciła swoją flotę o 10 osiemnastometrowych autobusów Solbus Solcity SM18, które są zasilane skroplonym gazem LNG, co stanowi istotny krok w kierunku modernizacji taboru.
W 2020 roku, na zajezdnię trafiło 50 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 18 IV FL Electric, które zostały pozyskane w ramach przetargu na 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Aby zapewnić odpowiednie warunki do ich działania, na przełomie lat 2019 i 2020 zbudowano 50 stanowisk do ładowania, co znacząco zwiększa możliwości operacyjne zajezdni.
Tabor
Tabor zajezdni autobusowej Ostrobramska charakteryzuje się w pełni niskopodłogową konstrukcją, co zwiększa komfort korzystania z transportu publicznego dla pasażerów. Poniższa tabela przedstawia szczegółowy stan wszystkich pojazdów na dzień 6 czerwca 2023 roku.
Numer taborowy | Model | Ilość | Rok produkcji | Uwagi |
---|---|---|---|---|
1000-1014 | Solaris Urbino 10 III | 15 | 2010 | 1015 jest używany jako pojazd szkoleniowy |
1520-1530 | Solaris Urbino 12 III | 11 | 2011 | _ |
1830, 1835, 1838, 1840, 1842-1843, 1845, 1848-1849, 1851, 1855, 1857-1859, 1862-1863, 1869 | Solaris Urbino 12 III | 17 | 2008 | _ |
4300-4339 | Solaris Urbino 12 IV FL CNG | 40 | 2021 | _ |
5900-5949 | Solaris Urbino 18 IV FL Electric | 50 | 2020 | _ |
7301-7335 | Solbus Solcity SM18 LNG | 35 | 2014, 2015 | _ |
7700-7759 | Solaris Urbino 18 IV FL CNG | 60 | 2021 | _ |
7800-7890 | Autosan Sancity 18LF LNG | 91 | 2021-2023 | _ |
8396-8399 | Solaris Urbino 18 III Hybrid | 4 | 2011 | _ |
8561-8579 | Solaris Urbino 18 III | 19 | 2011 | _ |
8827-8830, 8832-8837, 8839, 8841-8842, 8844-8846, 8849-8855 | Solaris Urbino 18 III | 23 | 2008 | 8831 oraz 8847 zostały przeniesione na Kleszczową, gdzie są używane na linii MPP, a 8840 obecnie pełni funkcję pojazdu szkoleniowego |
SUMA | _ | 365 | _ | _ |
Przypisy
- Struktura organizacyjna Spółki. [w:] Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. [on-line]. mza.waw.pl. [dostęp 05.11.2020 r.]
- Kronika wydarzeń w Warszawie 1 VII–30 IX 1969. „Kronika Warszawy”. 2 (70), s. 144, 1970 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Transformator kioskowy (kiosk elektryczny) | Wola (zajezdnia tramwajowa) | Metro WarszawskieOceń: Ostrobramska (zajezdnia autobusowa)