Ryszard Bitner to postać, która zajmuje ważne miejsce w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 3 kwietnia 1931 roku w Warszawie, a jego życie, choć krótkie, dostarczyło wielu osiągnięć, które pozostają inspiracją do dziś.
Bitner zyskał sławę jako wybitny pilot szybowcowy, a jego umiejętności zaowocowały licznymi rekordami, które wpisały się w kartę polskiego szybowcowania. Był posiadaczem złotej odznaki szybowcowej z dwoma diamentami, co jest jednym z najwyższych wyróżnień w tej dyscyplinie.
Jako osoba z wizją, zainicjował całoroczne zawody szybowcowe, które miały na celu pobudzenie zainteresowania sportami powietrznymi w Polsce.
Ryszard Bitner zmarł 26 czerwca 1953 roku, ale jego dziedzictwo nadal żyje w pasjonatach lotnictwa i wielbicielach sportów szybowcowych.
Życiorys
Ryszard Bitner swoją przygodę z szybowcami rozpoczął w 1947 roku w Aeroklubie Warszawskim, gdzie uczestniczył w szkoleniu szybowcowym. Dwa lata później zapoczątkował studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, co niewątpliwie wpłynęło na jego rozwój zarówno jako pilota, jak i inżyniera.
Bitner był aktywnym członkiem Aeroklubu Warszawskiego, gdzie tích udoskonalał swoje umiejętności. 7 maja 1950 roku miał okazję wziąć udział w lotach próbnych na motoszybowcu „Pegaz” w Głównym Instytucie Lotnictwa na Okęciu, co miało na celu testowanie jego przydatności do szkolenia w pilotażu silnikowym.
Już 10 maja 1950 roku wykonał otwarty przelot z Warszawy do Wrocławia, co zaowocowało zdobyciem złotej odznaki szybowcowej. W ciągu roku wziął udział w VIII Krajowych Zawodach Szybowcowych, gdzie zajął 7. miejsce, a także zdobył dwa diamenty do złotej odznaki, związane z przewyższeniem oraz przelotem docelowym.
W lutym 1952 roku, podczas plebiscytu na 10 najlepszych szybowników, organizowanego przez „Skrzydła i Motor”, uplasował się na trzeciej pozycji. W tym samym roku osiągnął niesamowity wynik – wykonując otwarty przelot na szybowcu „Sęp” bis na odległość 499 km oraz osiągając przewyższenie 5800 m, a jego najwyższy lot wyniósł 6100 m. Był także aktywnym współpracownikiem „Skrzydlatej Polski”, gdzie publikował wiele artykułów dotyczących szybownictwa.
W lutym 1953 roku Ryszard rozpoczął dalsze kształcenie, aby uzyskać licencję instruktora szybownictwa. Niestety, jego kariera została tragicznie przerwana. 26 czerwca 1953 roku, podczas I(X) Szybowcowych Mistrzostw Polski, startując na szybowcu IS-2 Mucha, wleciał w chmurę burzową, gdzie prawdopodobnie został śmiertelnie rażony piorunem. Badanie wraku szybowca ujawniło, że brakował przewodu masującego, co mogło doprowadzić do jego tragicznej śmierci.
Po jego przedwczesnej śmierci, zawody zostały nazwane jego imieniem i organizowane są do dnia dzisiejszego. Ryszard Bitner spoczął na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, w kwaterze 216-3/4-39, gdzie pozostaje w pamięci tych, którzy go znali oraz wszystkich miłośników lotnictwa.
Przypisy
- Historia Aeroklubu Warszawskiego. aeroklub.waw.pl. [dostęp 27.03.2019 r.]
- Całoroczne Zawody Szybowcowe. szybowce.com. [dostęp 27.03.2019 r.]
- Cmentarz Stare Powązki: RYSZARD BITNER, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 27.03.2019 r.]
- Skrzydlata Polska i 17'1953, s. 298-299.
- Skrzydlata Polska i 17a'1953, s. 298.
- Skrzydlata Polska i 7'1950, s. 165.
- a b Jerzy R. Konieczny, Tadeusz Malinowski: Mała encyklopedia lotników polskich. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1983. ISBN 83-206-0337-4.
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Teresa Sukniewicz-Kleiber | Magdalena Jedlewska | Ewelina Wilińska | Piotr Szybilski | Agnieszka Kobus-Zawojska | Bartosz Bachorski | Antoni Chmielewski | Paweł Skrzecz | Andrzej Kudelski (zapaśnik) | Roman Godziński | Edmund Czaplicki | Radosław Piesiewicz | Joanna Hentka | Katarzyna Demianiuk | Maja Włoszczowska | Maria Cześnik | Dorota Kuczkowska | Edward Bryzemejster | Marcin Lubiejewski | Lejzor SzrajbmanOceń: Ryszard Bitner (pilot)