Roman Pijanowski


Roman Pijanowski to postać, która na stałe wpisała się w historię sportu w Polsce. Urodził się 6 marca 1921 roku w Warszawie, gdzie również spędził swoje życie. Jako wiodący działacz sportowy, Pijanowski piastował niezwykle ważną funkcję w Polskim Związku Motorowym, pełniąc rolę prezesa przez niemal trzy dekady, od 1956 do 1989 roku.

Jego wkład w sport motorowy w Polsce był nieoceniony, a działalność na rzecz tej dyscypliny pozostawiła trwały ślad.

Życiorys

Roman Pijanowski urodził się w rodzinie z tradycjami, jego rodzicami byli Roman i Bronisława. W wieku piętnastu lat zdobył swoje pierwsze prawo jazdy, co wskazuje na jego wczesne zainteresowanie motoryzacją. Uczęszczał do Gimnazjum im. Stefana Batorego w Warszawie, gdzie kształcił swoje umiejętności, a w 1938 roku ukończył naukę z wynikiem maturalnym. Latem tego samego roku odbył służbę w junackich hufcach pracy, a już w 1939 roku zakończył naukę w Szkole Podchorążych Rezerwy w Równem.

Podczas II wojny światowej Pijanowski miał zaszczyt walczyć w kampanii wrześniowej, pełniąc rolę dowódcy plutonu ciężkich karabinów maszynowych. Jego odwaga objawiła się także w konspiracji, gdzie działał w szeregach Armii Krajowej pod pseudonimem „Oksza”. Brał również czynny udział w powstaniu warszawskim, walcząc w batalionie „Ruczaj”. Po upadku powstania został wzięty do niewoli i osadzony w obozie jenieckim w Lubece.

Po zakończeniu wojny przyszedł czas na nowe wyzwania, dlatego Pijanowski podjął studia na Politechnice Łódzkiej. Ukończył je w 1947 roku, otrzymując dyplom inżyniera mechanika. Po zakończeniu edukacji rozpoczął karierę w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie piastował różnorodne stanowiska kierownicze, w tym dyrektora ekonomicznego w Warszawskiej Fabryce Motocykli oraz zastępcy dyrektora w Fabryce Samochodów Osobowych.

W 1948 roku postanowił dołączyć do Automobilklubu Polski, a trzy lata później rozpoczął pracę w Polskim Związku Motorowym, gdzie stał się członkiem komisji sportowej. W 1955 roku uzyskał licencję sportową, co było kluczowym krokiem w jego karierze. Dwa lata później zdobył uprawnienia rzeczoznawcy, obejmując specjalizację w zakresie techniki pojazdów samochodowych oraz ruchu drogowego. W czerwcu 1956 roku został mianowany społecznym prezesem PZM.

Wielkim osiągnięciem Pijanowskiego było również członkowstwo w Międzynarodowej Komisji Sportowej CSI w latach 1956–1983 oraz pełnienie funkcji w Międzynarodowej Komisji Technicznej FIA oraz Międzynarodowej Komisji Ruchu Drogowego, co miało miejsce w latach 1967–1976. W 1968 roku objął stanowisko urzędującego prezesa Polskiego Związku Motorowego. Jego kadencja charakteryzowała się znacznym wzrostem działalności usługowej związku, w tym uruchomieniem stacji kontroli pojazdów oraz ośrodków nauki jazdy. Z jego inicjatywy zbudowano pierwszy stały tor wyścigowy w Kielcach, a Rajd Polski włączono do rajdowych mistrzostw świata, co miało miejsce w 1973 roku, a dwa lata później uzyskał on najwyższy współczynnik trudności mistrzostw Europy.

W 1972 roku Pijanowski został wiceprezydentem FIA i przewodniczącym Komisji Koordynacyjnej. W 1985 roku zyskał tytuł pierwszego zastępcy prezydenta FIA oraz przewodniczącego Komisji Finansowej. Z dniem 1 lipca 1989 roku zrezygnował z funkcji prezesa PZM, uzyskując status członka honorowego. Po nim stanowisko to objął Andrzej Witkowski.

Odznaczenia

Roman Pijanowski został uhonorowany licznymi odznaczeniami, które świadczą o jego zasługach oraz wkładzie w różne dziedziny życia społecznego i kulturalnego.

  • krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • złoty Krzyż Zasługi,
  • krzyż Walecznych,
  • medal „Za udział w wojnie obronnej 1939”,
  • warszawski Krzyż Powstańczy,
  • medal Zwycięstwa i Wolności 1945,
  • medal 10-lecia Polski Ludowej,
  • odznaka „Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej”,
  • złota odznaka honorowa „Za Zasługi dla Warszawy”.

Upamiętnienie

Od 14 stycznia 1995 roku Roman Pijanowski jest patronem Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 w Warszawie.

Przypisy

  1. Roman Pijanowski [online], Powstańcze Biogramy [dostęp 19.04.2022 r.]
  2. WładysławW. Paszkowski, Pierwszy w Polsce prawdziwy tor wyścigowy – „Kielce” – otwarty [online], Archiwum Błażeja Krupy [dostęp 19.04.2022 r.]
  3. WładysławW. Pietrzak, Zmiany w kraju i w związku [online], Polski Związek Motorowy [dostęp 14.09.2022 r.]
  4. StanisławS. Szelichowski, Prezes Roman Pijanowski. Wspomnienie. [online], Polski Związek Motorowy, 09.07.2013 r. [dostęp 14.09.2022 r.]
  5. JANUSZJ. SZYMANEK, GRZEGORZG. CHMIELEWSKI, Stulecie. Rajd Polski 1921–2021, Warszawa: Auto Klub Dziennikarzy Polskich, 2021, s. 180, ISBN 978-83-939524-7-2.
  6. UCHWAŁA RADY PAŃSTWA z dnia 30.12.1954 r. nr 0/1026. [online], Prawo.pl [dostęp 19.04.2022 r.]
  7. Patron [online], Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 w Warszawie [dostęp 19.04.2022 r.]

Oceń: Roman Pijanowski

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:24