RTB House jest polskim liderem w branży technologii reklamowych, który rozpoczął swoją działalność w roku 2012. Specjalizuje się w reklamie targetowanej, w tym w retargetingu oraz strategiach licytacji na czas rzeczywisty (real-time bidding, RTB). Główna siedziba firmy znajduje się w Warszawie, a jej zasięg międzynarodowy potwierdzają ponad 30 biura na całym świecie oraz zatrudnienie przekraczające 1 tysiąc pracowników.
Rozwój platformy popytowej (demand-side platform, DSP) przez RTB House jest kluczowy dla ich autonomicznych, spersonalizowanych usług marketingowych. W tym celu firma wykorzystuje własne algorytmy uczenia głębokiego (deep learning), które bazują na zaawansowanych sieciach neuronowych.
Warto również zaznaczyć, że od 2021 roku RTB House jest aktywnym uczestnikiem inicjatywy Privacy Sandbox, która ma na celu tworzenie rozwiązań reklamowych bez korzystania z plików cookie śledzących, co jest odpowiedzią na rosnące obawy dotyczące prywatności użytkowników w Internecie.
Od 2018 roku firma RTB House regularnie znajduje się na prestiżowej liście FT1000, publikowanej przez „Financial Times” i Statista, która prezentuje najszybciej rozwijające się przedsiębiorstwa w Europie. To wyróżnienie dowodzi dynamicznego rozwoju oraz znaczenia tej firmy na europejskiej scenie technologii reklamowych.
Historia
Początki
W 2012 roku do zespołu agencji marketingu online AdPilot, której założycielem był Paweł Chodaczek, dołączyli trzej zainteresowani różnymi aspektami technologii profesjonaliści: Robert Dyczkowski, informatyk specjalizujący się w branży finansowej, Bartłomiej Romański, informatyk skupiony na rozwiązaniach reklamowych oraz Daniel Surmacz, który miał doświadczenie w tworzeniu platform społecznościowych.
Dyczkowski i Romański połączyli swoje umiejętności, tworząc innowacyjne oprogramowanie do sprzedaży reklam w modelu RTB (real-time bidding). W tym systemie każda odsłona reklamy staje się przedmiotem licytacji, a ostateczny zwycięzca uruchamia natychmiastowe wyświetlenie reklamy na stronie wydawcy, w zajętej przestrzeni reklamowej. Opracowane rozwiązanie obejmowało platformę DSP (Demand-Side Platform), technologię umożliwiającą efektywne zarządzanie kampaniami reklamowymi, a także inteligentne algorytmy, które pozwalały na udział w aukcjach w czasie rzeczywistym oraz na optymalizację i dynamiczne tworzenie kreacji.
W maju 2013 roku nastąpiła formalizacja współpracy – Chodaczek, Dyczkowski, Romański oraz Surmacz założyli agencję technologiczną, którą nazwali RTB House. Na początek założyciele przeznaczyli na fundusz zakupu kapitału 1,5 miliona złotych, inwestując swoje osobiste środki.
Postawienie na real-time bidding
W chwili, gdy model RTB zyskał na znaczeniu jako nowoczesna alternatywa dla tradycyjnych reklam display, które często były niewystarczająco skuteczne, narzędzia opracowane przez RTB House zaczęły oferować reklamodawcom oraz wydawcom wymierne zwroty z inwestycji.
Platforma DSP, stworzona przez Romańskiego, umożliwiała zakup i optymalizację reklam internetowych w czasie rzeczywistym, stając się jednym z pionierskich narzędzi do zarządzania aukcyjnym wykupem przestrzeni reklamowej na stronach internetowych. W tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, transakcje na rynku reklam miały miejsce niemal w ułamku sekundy. Kreacje retargetingowe, wykorzystywane w strategiach personalizowanych, były emitowane zarówno w lokalnych, jak i globalnych sieciach reklamowych, w tym Google Display Network.
Kluczowym aspektem strategii firmy było techniczne wykorzystanie retargetowania w procesach programmatic, które opierały się na analizie zachowań użytkowników. Na przykład, gdy klient nie dokonał zakupu na stronie sklepu, reklamy mogły być mu przypominane na innych stronach, które odwiedzał, w celu przyciągnięcia go z powrotem. Wyrafinowane algorytmy sztucznej inteligencji stały na czołowej pozycji w tej inicjatywie.
W 2013 roku RTB House odważnie wkroczyła na międzynarodowe rynki, uruchamiając operacje w 33 krajach europejskich, w tym w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii. Niedługo po tym, w 2014 roku, firma zdołała osiągnąć obroty sięgające 5 milionów euro, a przychody wyniosły 23 miliony złotych, generując zysk przekraczający 1 milion złotych. Ekspansja obejmowała także otwieranie oddziałów w Azji, Afryce oraz Ameryce Łacińskiej; na koniec 2016 roku zatrudniali już 160 pracowników.
Oparcie na deep learning
W 2017 roku firmowa strategia w zakresie retargetingu doczekała się modernizacji poprzez wdrożenie algorytmów głębokiego uczenia, co przyczyniło się do automatyzacji i zaawansowanej personalizacji usług. W ramach tego, silnik rekomendacji produktów wzbogacono o komponenty technologii deep learning, co umożliwiło realizację różnorodnych strategii biznesowych, takich jak zwiększanie sprzedaży, poprawa ruchu w aplikacjach oraz wsparcie cross-sellingu.
W tamtym okresie opublikowano badania dotyczące zastosowania sieci neuronowych LSTM (long short-term memory) w tworzeniu profilu użytkownika, które opracowywały zrozumienie działań na stronie bez bezpośredniej ingerencji człowieka oraz bez konieczności kliknięcia w reklamę.
Do końca 2018 roku RTB House kontynuowała rozwój, otwierając nowe biura w Europie, Australii, Azji oraz USA, osiągając przychód w wysokości 98,89 miliona euro i zatrudniając ponad 300 osób.
W 2019 roku firma wydatnie zmieniła swoje podejście, przekształcając model biznesowy, aby, stać się dostawcą technologii dla innych spółek. W styczniu 2019 roku, fundusz private equity Cinven kupił pakiet akcji RTB House od jej założycieli, planując kontynuację inwestycji w nowoczesne technologie oraz dalsze umiędzynarodowienie działalności w oparciu o swoje zasoby w USA. Liczba pracowników wzrosła do 575.
Reklama bez plików cookie
W 2020 roku, zauważając rosnącą międzynarodową obecność, 90% przychodów RTB House zaczęło pochodzić spoza rynku polskiego. Firma prowadziła już 2000 kampanii reklamowych w ponad 70 krajach, zajmując 10. miejsce pośród największych polskich prywatnych inwestorów działających na rynku zagranicznym według rankingu „Forbesa”.
W 2021 roku zespół wprowadził na rynek innowacyjne rozwiązanie Context AI, które umożliwiło targetowanie kontekstowe bez korzystania z plików cookie. To nowatorskie narzędzie mogło analizować aż 1,5 miliona artykułów na godzinę, co stwarzało możliwości definiowania kontekstowych grup docelowych zainteresowanych różnymi tematami.
W roku 2022 RTB House obsługiwało ponad 1000 specjalistów na przeszło 30 lokalizacjach na całym świecie i zarządzało ponad 3000 kampanii dla klientów z regionów EMEA, APEC oraz obu Ameryk. W marcu 2022 roku firma zawiesiła wszelkie operacje w Rosji, a wartość aktywów spółki ulokowanych poza Polską wyniosła 2021 milionów złotych.
W 2023 roku RTB House wprowadził na rynek generatywne narzędzie oparte na algorytmach modelu generative pre-trained transformer (GPT) oraz uruchomił agencję SEM House, specjalizującą się w marketingu w wyszukiwarkach.
Fuzje i przejęcia
W 2021 roku firma RTB House wykonała strategiczny krok, przejmując polską firmę WhitePress, specjalizującą się w content marketingu. Do transakcji doszło z udziałem jej założycieli oraz inwestycyjnego funduszu Dirlango, który koncentruje się na technologiach, a także funduszu private equity Innova Capital. Po tej fuzji przychody WhitePress wzrosły o 68 procent, osiągając wartość 48,71 mln zł. Oprócz tego RTB House nabyła spółkę NapoleonCat, która oferuje narzędzia do automatyzacji komunikacji w mediach społecznościowych w modelu SaaS.
W 2022 roku miało miejsce kolejne istotne wydarzenie – WhitePress została połączona z startupem Senuto, który specjalizował się w SEO oraz analityce. Ten z kolei zdobył ponad 8 mln zł od funduszy venture. Połączenie obu platform zaowocowało ich obecnością na pięciu europejskich rynkach, co znacząco rozszerzyło ich zasięg.
Również w 2022 roku, RTB House zainicjowała powstanie startupu Adlook, który ma na celu rozwój reklam dla marek w sektorze CPG. Te wszystkie działania świadczą o dynamicznym rozwoju i ekspansji RTB House na rynku technologii reklamowych.
Technologia
Zaplecze technologiczne firmy RTB House, wraz z działem badawczo-rozwojowym, ma swoje korzenie w Polsce. Opracowane przez nich narzędzie retargetingowe wykorzystuje nowoczesny model analityczny, który bazuje na autorskich algorytmach typu deep learning. Dzięki nim możliwe jest przewidywanie zachowań oraz zainteresowań użytkowników, co skutkuje efektywną segmentacją profili klientów.
Technologia RTB House opiera się na złożonych strukturach matematycznych, które są inspirowane biologiczną aktywnością neuronów znajdujących się w ludzkim mózgu. Algorytmy odpowiedzialne za analizę współczynnika konwersji nie tylko zbierają dane dotyczące klikalności poszczególnych reklam, lecz także uwzględniają informacje na temat sposobu, w jaki użytkownicy przeglądają oferty. Analizowane są również wyświetlane kategorie, metody finalizacji transakcji oraz preferencje w zakresie wyszukiwania produktów. Co istotne, wszystkie te zmienne są badane automatycznie, bez potrzeby interwencji ze strony człowieka.
W roku 2017, firma wprowadziła algorytmy deep learning do wszystkich swoich mechanizmów. Taki krok przyczynił się do zwiększenia skuteczności kampanii reklamowych od 41% do 50% w porównaniu z tradycyjnymi metodami uczenia maszynowego. Mechanizm personalizowanego retargetingu łączy samouczące się algorytmy oparte na sztucznej inteligencji z funkcją rozpoznawania obrazu, co pozwala na bardzo dokładne oszacowanie wskaźnika CTR.
Takie podejście przekłada się na możliwość precyzyjnego przewidywania, czy dany użytkownik zdecyduje się kliknąć w reklamę, co w konsekwencji prowadzi do wyższego zwrotu z inwestycji dla klientów (ROI). Platforma reklamowa RTB House umożliwia dokładne określenie pozycji każdego użytkownika w lejku sprzedażowym. Dzięki temu można zidentyfikować, na jakim etapie jest dany użytkownik – czy jest to wyłącznie świadomość produktu, faza rozważania zakupu, czy też sam proces konwersji. To zaś pozwala na polecenie konkretnego, spersonalizowanego podejścia, dostosowanego do potrzeb każdego typu użytkownika.
Badania i rozwój
W maju 2018 roku miało miejsce uruchomienie przez RTB House nowej komórki badawczej, nazwaną AI Marketing Lab. Z rocznym budżetem wynoszącym 5 milionów dolarów, laboratorium to koncentruje się na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, które łączą branżę technologiczną z marketingową, sącającym zyski zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców. Jednostka została wyodrębniona z głównego działu badań i rozwoju, aby skupić się na budowaniu środowiska sprzyjającego opracowywaniu nowych technologii martech.
W grudniu 2018 roku AI Marketing Lab zaprezentowało nowe rozwiązania, w tym Social Banners, które wprowadzają mechanizmy rekomendacji w spersonalizowanych ofertach wzbogacone o elementy grywalizacji. Laboratorium stworzyło także Snippet Ads, cechujące się wyższymi wskaźnikami klikalności (CTR) w porównaniu do tradycyjnych banerów, oraz nowe rekomendacje produktów dostosowane do indywidualnych zachowań i preferencji klientów.
W lutym 2019 roku miało miejsce powołanie Creatives Lab – zespołu, którego celem jest podnoszenie efektywności graficznych kreacji. Zespół ten wprowadza ludzki wkład w proces tworzenia wizualizacji kampanii, co zwiększa ich atrakcyjność oraz skuteczność.
Od czerwca 2021 roku RTB House współpracuje z Oracle Moat Measurement, producentem oprogramowania, które mierzy skuteczność reklam i prowadzi analizy marketingowe. Dzięki tej współpracy możliwe stało się zapewnienie lepszej przejrzystości i efektywności prowadzonych kampanii, a narzędzia analityczne Oracle Moat zostały zintegrowane z platformą reklamową RTB House, bazującą na algorytmach głębokiego uczenia się. Umożliwiło to uzyskanie precyzyjniejszych wskaźników w kampaniach reklamowych, w których nie wykorzystuje się plików cookie.
Udział w inicjatywie Privacy Sandbox
Od stycznia 2020 dotychczas RTB House intensywnie pracowało nad przystosowaniem swojej platformy DSP do wymagań inicjatywy Privacy Sandbox, prowadzonej przez Google, która ma na celu ustalenie zasad dla rynku reklamy online bez użycia plików cookie. W 2021 roku RTB House, jako pierwszy dostawca DSP, z powodzeniem przetestował symulację propozycji FLEDGE (First Locally-Executed Decision over Groups Experiment), oferowaną jako alternatywa dla tradycyjnych plików cookie stron trzecich. Tym razem, działano poprzez aukcje reklam, które kierowały reklamy remarketingowe do określonej grupy odbiorców, eliminując potrzebę śledzenia użytkowników.
Od końca 2022 roku firma rozpoczęła eksperymenty z anonimowym targetowaniem za pomocą interfejsu FLEDGE API. Interfejs ten pozwala na przeprowadzanie aukcji w przeglądarkach, wybierając reklamy odpowiednie na podstawie wcześniejszych wizyt użytkownika na stronach internetowych. W wrześniu 2022 RTB House opublikowało szczegółowe wyniki pierwszych eksperymentów związanych z propozycją FLEDGE, wskazując na niską adopcję inicjatywy Privacy Sandbox w branży reklamowej jako przeszkodę we wdrożeniu. Wskazano również, że wprowadzenie niezbędnych zmian technicznych jest kluczowe, zanim inicjatywa stanie się standardem.
W kwietniu 2023 roku Google wprowadził nową nazwę dla FLEDGE, nazywając ją Protected Audience API. Natomiast w czerwcu 2023 roku RTB House ogłosiło uruchomienie pierwszej sieci reklamowej wykorzystującej to nowe API, co stanowi kolejne znaczące osiągnięcie w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku reklamy internetowej.
Nagrody i wyróżnienia
W latach 2018–2024 RTB House zdobyła prestiżowe uznanie, umieszczając się na liście „FT1000”, sporządzanej przez Financial Times oraz firmę analityczną Statista, siedem razy z rzędu. Ta lista uwzględnia najszybciej rozwijające się przedsiębiorstwa w Europie. Już w 2018 roku, firma zajęła 8. pozycję w kategorii „najszybciej rozwijających się spółek technologicznych w Europie”.
W tym samym roku RTB House znalazła się również w rankingu Deloitte Technology Fast 50, osiągając 32. miejsce na liście najszybciej rozwijających się firm technologicznych w kategorii „The Fast 50”. W 2019 roku, z kolei, uplasowała się w zestawieniu Technology Fast 50 Central Europe, notując imponujący wzrost przychodów na poziomie 523 procent w latach 2015-2018.
W konkursie International Business Awards, RTB House zostało uhonorowane wieloma nagrodami Stevie. Wśród nich znalazły się złote wyróżnienia w kategoriach „Innovation of the Year – Business Products Industries” (2019) oraz „Marketing/Public Relations Solution” (2020).
W 2018 roku, firma otrzymała Big Innovation Award za zastosowanie technologii deep learning, mającej na celu poprawę efektywności kampanii reklamowych. Nagrodę przyznano przez międzynarodowe grono ekspertów Business Intelligence Group. Ponadto, RTB House zdobyła AIconics Award w tej samej dacie, odnosząc sukces w kategorii Najlepsze zastosowanie sztucznej inteligencji w sprzedaży i marketingu.
W 2020 roku instytucja badania rynku MarTech Breakthrough przyznała RTB House nagrodę AdTech Innovation Award. Firma została też wyróżniona na liście Best Places to Work oraz Best Paying Companies in 2020 według Built In NYC. W 2021 roku, organizacja Business Intelligence Group ogłosiła RTB House zwycięzcą nagrody Artificial Intelligence Excellence Awards 2021 za innowacyjne rozwiązanie w pełnym lejku marketingowym.
Przypisy
- KajaK. Pryczkowska, RTB House Appoints Krzysztof Słowik as VP of Engineering to Strengthen Growth and Innovation, [w:] MarTech Trends, 04.12.2023 r. [dostęp 23.01.2024 r.] (ang.).
- AdamA. Łopusiewicz, Każdy obszar w firmie musi być zarządzany przez odpowiednią osobę. Bez świetnego lidera nie ma sukcesu – Daniel Surmacz (RTB House), [online], MamStartup, 10.10.2023 r. [dostęp 10.10.2023 r.] (pol.).
- g, Michael Lamb w zarządzie RTB House, [online], wirtualnemedia.pl, 05.10.2023 r. [dostęp 10.10.2023 r.] (pol.).
- g, Aleksander Baryś członkiem zarządu i dyrektorem finansowym RTB House, [online], wirtualnemedia.pl, 18.09.2019 r. [dostęp 21.07.2023 r.] (pol.).
- ReenyR. Joseph, Wojciech Glowacki Appointed As The VP Of Sales At RTB House, [online], omnesmedia.com, 31.07.2018 r. [dostęp 10.10.2023 r.] (ang.).
- RTB House nabywa 100% udziałów WhitePress – przyspieszamy z ekspansją zagraniczną, [online], WhitePress.pl [dostęp 21.07.2023 r.] (pol.).
- RTB House Suspends All Operations in Russia, [online], MarTech Trends, 14.03.2022 r. [dostęp 19.07.2023 r.] (ang.).
- MTS StaffM.S. Writer, RTB House Once Again Named Among the Fastest Growing Tech Companies in Europe According to FT1000 List, [online], MarTech Series, 01.03.2019 r. [dostęp 29.07.2023 r.] (ang.).
- g, RTB House – nowa agencja Real-Time Bidding, [online], wirtualnemedia.pl, 23.04.2015 r. [dostęp 16.07.2023 r.] (pol.).
- RTB House AI Full-Funnel Marketing Solutions Wins AdTech Innovation Award In 2020 MarTech Breakthrough Awards Program, [online], MarTech Series, 24.09.2020 r. [dostęp 29.07.2023 r.] (ang.).
- FilipF. Kowalik, RTB House. Najszybsza polska firma świata, [online], Forbes, 27.11.2020 r. [dostęp 19.07.2023 r.] (pol.).
- RTB House Ranked Amongst the Fastest Growing Tech Companies, [online], MarTech Series, 15.10.2018 r. [dostęp 29.07.2023 r.] (ang.).
- KajaK. Pryczkowska, Design and Personalization: Tok&Stok's Recipe For Success Now In Online Campaigns, [online], The Drum [dostęp 21.07.2023 r.] (ang.).
- TristramT. Southey, Protected Audience API: Our New Name for FLEDGE, [online], Privacy Sandbox, 17.04.2023 r. [dostęp 29.07.2023 r.] (ang.).
- RTB House Launches PrimeAudience – The First Ad Network to use Protected Audience API from the Privacy Sandbox, [online], BusinessWire, 21.06.2023 r. [dostęp 29.07.2023 r.] (ang.).
- RTB House Introduces Generative AI Technology for More Precise Audience Insights, [online], Business Wire, 22.11.2023 r. [dostęp 24.11.2023 r.] (ang.).
- RTB House – European Tech Meets Latin America, [online], AdHugger, 15.02.2016 r. [dostęp 21.07.2023 r.] (ang.).
- RTB House w rankingu Deloitte – „Big Five”, [online], CEO Magazyn Polska, 15.10.2018 r. [dostęp 29.07.2023 r.] (pol.).
- RTB House z biurem na Tajwanie, pokieruje nim Philip Chan, [online], wirtualnemedia.pl, 08.06.2016 r. [dostęp 21.07.2023 r.] (pol.).
- RTB House – Market Share, Competitor Insights in Retargeting, [online], 6sense.com [dostęp 16.07.2023 r.] (ang.).
- RTB House otwiera biura w Nowym Jorku, Bostonie i Chicago, [online], wirtualnemedia.pl, 02.05.2018 r. [dostęp 19.07.2023 r.] (pol.).
- NathalieN. Kilby, FT 1000: the eighth annual ranking of Europe’s fastest-growing companies, [online], Financial Times, 01.03.2024 r. [dostęp 11.04.2024 r.] (ang.).
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Stoen Operator | Inter Cars | Izba rozliczeniowa KDPW CCP | Agencja Rynku Energii | Exatel | Wydawnictwo Naukowe Semper | Alma-Press | Cemet | 2pm | Wydawnictwo Krytyki Politycznej | Centromor | Wydawnictwo Cyklady | MCI Capital | Wenet | JAS Technologie | KI One | Wydawnictwo Lekarskie PZWL | The Polish News Bulletin | Seris Konsalnet Holding | Jake VisionOceń: RTB House