People Can Fly to studio zajmujące się tworzeniem gier komputerowych, które ma swoje korzenie w Polsce. Powstało w 2002 roku i wyróżnia się jako niezależny producent, który zdobył uznanie zarówno na lokalnym, jak i międzynarodowym rynku.
W latach 2013–2015 studio działało pod szyldem Epic Games Poland, co przyczyniło się do dalszego rozwoju i współpracy z jednym z największych graczy w branży gier.
Historia
Historia People Can Fly sięga lutego 2002 roku, kiedy to przedsiębiorstwo zostało założone przez Adriana Chmielarza, Andrzeja Poznańskiego oraz Michała Kosieradzkiego. W sierpniu 2012 roku, w wyniku wykupienia przez Epic Games całości udziałów w spółce, trójka założycieli postanowiła opuścić studio.
1 listopada 2013 roku nastąpiła zmiana nazwy studia na Epic Games Poland, co oznaczało jego przynależność do koncernu Epic Games. 24 czerwca 2015 roku, po wielu pracach i staraniach, przedstawiciele Epic Games oraz People Can Fly ogłosili powrót do pierwotnej nazwy oraz logo. Studio uzyskało niezależność od Epic Games, zachowując jednak prawa do marki Bulletstorm i ogłaszając prace nad nowym, nieujawnionym projektem.
W maju 2018 roku People Can Fly zaprezentowało plan otwarcia dwóch nowych studiów. Jedno z nich powstało w Newcastle w Wielkiej Brytanii, a drugie w Rzeszowie. Zespół w Newcastle złożony jest z byłych pracowników takich firm jak Ubisoft Reflections oraz Sumo Digital, natomiast studio w Rzeszowie z byłych pracowników CI Games.
W roku 2019 studio zyskało kolejny oddział w Nowym Jorku, gdzie szefostwo objął David Grijns, a rolę producenta wykonawczego przejął Roland Lesterin. Nowa ekipa liczyła 30 osób, pochodzących z renomowanych przedsiębiorstw takich jak Avalanche Studios, Activision Blizzard, Ninja Theory czy Eidos Montreal.
Wrzesień 2020 przyniósł dla studia zapowiedź debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych na koniec roku, a według informacji z lipca 2020 roku, w firmie pracowało 250 osób. W 2020 roku studio rozszerzyło swoją działalność o dwie lokalizacje – pierwsza to kanadyjskie studio startupowe w Montrealu, wspierające nowojorski oddział w pracach nad projektem typu AAA, a druga to nowe studio zlokalizowane w Łodzi.
18 grudnia 2020 roku studio zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, co stanowiło ważny krok w rozwoju firmy. W kwietniu 2021 roku People Can Fly przejęło zespół deweloperski Phosphor Games, tworząc na jego bazie nową spółkę – People Can Fly Chicago. W tym samym miesiącu ogłoszono również nabycie 100% udziałów w kanadyjskim studio Game On z siedzibą w Montrealu, Quebec, Kanada.
Produkcje
W historii studia znaczącym momentem stała się jego pierwsza produkcja – wysoko oceniana przez krytyków strzelanka Painkiller, która miała swoją premierę w kwietniu 2004 roku. Z biegiem lat studio podjęło współpracę z Epic Games, co zaowocowało, między innymi, portem gry Gears of War na system Microsoft Windows. W wyniku tej współpracy, 20 sierpnia 2007 roku, większość akcji studia zostało zakupionych przez Epic Games.
Kolejnym ważnym projektem, nad którym pracowało People Can Fly, była gra Bulletstorm, wydana 22 lutego 2011 roku na platformach: Microsoft Windows, Xbox 360 oraz PlayStation 3. Do Bulletstorm dołączono również krótki projekt nazwany Duty Calls, który stanowił parodię znanej serii Call of Duty.
Warto również wspomnieć o zaangażowaniu studia w produkcję Gears of War: Judgment. Ponadto, People Can Fly, współpracując z Epic Games, przygotowało grę Fortnite: Save the World.
W maju 2018 roku studio ogłosiło, że pracuje nad nowym, wysokobudżetowym projektem wydanym przez Square Enix. Dwa lata później, w czasie targów E3 w Los Angeles, ujawniono nową strzelankę opracowaną przez People Can Fly, która nosi tytuł Outriders; zaprezentowano również jej zwiastun.
30 sierpnia 2019 roku na konsoli Nintendo Switch zadebiutował port gry Bulletstorm pod tytułem Bulletstorm: Duke of Switch Edition. Ta wersja została przeniesiona na konsolę dzięki współpracy z ukraińskim studiem Dragon’s Lake Studio i zawiera kampanię dla pojedynczego gracza w połączeniu z rozszerzeniem Duke Nukem’s Bulletstorm Tour.
Natomiast 30 lipca 2020 roku ogłoszono rozwój nowej gry z segmentu AAA, znanej pod roboczą nazwą Dagger. Ta produkcja tworzona jest w ramach współpracy z globalnym wydawcą gier, firmą Take-Two Interactive Software, Inc., a prace nad projektem prowadzono w nowojorskim oddziale People Can Fly.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Muza (oficyna wydawnicza) | Pol-Mot Holding | NFI Progress | Grupa kapitałowa CD Projekt | 11 bit studios | Flying Wild Hog | XTB | ZPR Media | Sygnity | Studio PRL | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności | Polski Fundusz Rozwoju | Spółdzielnia Pracy „Skala” | Słowo Prawdy (wydawnictwo) | Dom Development | Urma (przedsiębiorstwo) | Philips Polska | Burda Communications | Atos Polska | Wydawnictwo NiszaOceń: People Can Fly