Autostrada Południe


Autostrada Południe S.A. w likwidacji, znana również jako APSA, stanowi przykład konsorcjum, które zostało utworzone w 2000 roku z inicjatywy trzech firm. W jego skład wchodzi Cintra Concessiones, która posiada zdecydowaną większość udziałów (90%), oraz Budimexu oraz Ferrovial-Agroman, które obejmują po 5% udziałów każda.

W lipcu 2008 roku, konsorcjum odnosząc sukces, pokonało konkurencyjny projekt - Autostradę Centralną, co zaowocowało wygraną w przetargu na budowę odcinka autostrady A1, łączącego Stryków II z Pyrzowicami, o długości około 180 km. Umowa z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) została podpisana 22 stycznia 2009 roku.

Niestety, z powodu problemów finansowych, 23 stycznia 2010 roku prawa konsorcjum do budowy oraz późniejszej eksploatacji wymienionego odcinka wygasły. Okazało się, że GDDKiA postanowiła kontynuować budowę w trybie tradycyjnym, korzystając z funduszy publicznych.

APSA nie ograniczała się jedynie do autostrady A1. Konsorcjum również uczestniczyło w negocjacjach dotyczących budowy odcinka autostrady A2, łączącego Stryków II z Konotopą (o długości około 90 km). Niestety, te rozmowy zakończyły się niepowodzeniem w lutym 2009 roku, gdy Ministerstwo Infrastruktury zrezygnowało z planów budowy tego odcinka w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Warto również zaznaczyć, że 30 września 2021 roku rada nadzorcza spółki podjęła decyzję o rozpoczęciu procesu likwidacji APSA, co podkreśla trudności, które napotkała w trakcie swojej działalności.

Przypisy

  1. Państwo samo zbuduje autostradę A1 Stryków – Pyrzowice [online], Wyborcza.pl, 11.01.2014 r.
  2. a b KRS Autostrada Południe S.A. w likwidacji, nr KRS 0000028480
  3. Zarchiwizowana kopia. [dostęp 12.08.2009 r.]
  4. https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/article/informacje/aktualnosci/article.php/id_item_tree/5675968fea131404ac18694a3d3ef79b/id_art/4c67f51e2d50986646203c111573a81e

Oceń: Autostrada Południe

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:7