Warszawskie torowiska tramwajowe świętują stulecie innowacji, które łączą transport publiczny z zieloną infrastrukturą. Od dwudziestu lat roślinna zabudowa staje się standardem na nowych oraz przebudowanych trasach tramwajowych. Zmiany te nie tylko poprawiają estetykę, ale również w znaczący sposób wpływają na bioróżnorodność oraz środowisko miejskie. W nadchodzących latach planuje się dalszy rozwój zielonych torowisk, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców stolicy.
W 2005 roku rozpoczęto realizację nowego torowiska na styku Bielan i Bemowa, które jako pierwsze w Warszawie zostało pokryte roślinnością. Z biegiem lat poszerzyła się wiedza na temat efektywności takiej zabudowy, co doprowadziło do wzrostu powierzchni torowisk pokrytych zielenią. Obecnie, w mieście można znaleźć około 22,6 km toru z zabudową trawiastą oraz ponad 24 km pokrytych rozchodnikami, co znacząco wpływa na zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej.
Działania Tramwajów Warszawskich mają na celu nie tylko estetykę, ale i ochronę środowiska. Zielone torowiska przyczyniają się do spowolnienia odpływu wód opadowych, minimalizują efekty miejskiej wyspy ciepła oraz zwiększają bioróżnorodność. Władze miasta planują dalszy rozwój zielonej infrastruktury, zazieleniając nowe odcinki tramwajowe, co przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku naturalnemu. Na ten rok przewidziano kolejne 5,4 km nowych zielonych torowisk, co pozwoli społeczności na jeszcze większe skorzystanie z zalet tego ekologicznego podejścia.
Źródło: Urząd Miasta Warszawa
Oceń: Warszawskie Zielone Torowiska: 100 lat Bioróżnorodności i Ekologii
Zobacz Także