W Warszawie funkcjonuje Biuro Rzeczy Znalezionych, które w 2024 roku zajmowało się przechowaniem blisko 14 tysięcy przedmiotów. W porównaniu do roku 2023 liczba zgub wzrosła o ponad 3 tysiące. Mieszkańcy stolicy najczęściej tracili dokumenty, telefony oraz różnorodne urządzenia elektroniczne. W artykule przedstawione zostaną podstawowe zasady dotyczące odbioru zagubionych rzeczy oraz gdzie można ich szukać.
W ubiegłym roku, warszawskie Biuro Rzeczy Znalezionych przyjęło łącznie 14 tysięcy obiektów, wśród których znalazły się m.in. portfele, pieniędze oraz urządzenia elektroniczne. Szczególną uwagę zwrócono na metody, jakimi pracownicy biura identyfikują właścicieli znalezionych przedmiotów. W wielu przypadkach wykorzystuje się dane kontaktowe zawarte w znalezionych dokumentach, a także numery telefonów zapisane w urządzeniach mobilnych. Na tej podstawie podejmowane są próby kontaktu z właścicielami.
Aby odebrać swoje zagubione przedmioty, mieszkańcy muszą udać się do Biura przy ul. Dzielnej, z dowodem zakupu lub innym dokumentem potwierdzającym własność. W sytuacjach, gdy nie mają takiego dowodu, należy szczegółowo opisać zgubę oraz okoliczności jej utraty. Rzeczy przechowywane są przez dwa lata, a po tym okresie prawo własności przenosi się na znalazcę, o ile odebrał on przedmiot w wyznaczonym terminie.
Warszawska instytucja zajmuje się nie tylko rzeczami znalezionymi, ale również przyjmuje przesyłki i przekazy pieniężne nieodebrane przez adresatów. Informacje o zgubach można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicach informacyjnych Biura. Warto również zwrócić uwagę na Elektroniczną Tablicę Ogłoszeń, gdzie publikowane są aktualne dane. Zasady działalności biura reguluje ustawodawstwo, a historia jego istnienia sięga 72 lat wstecz.
Źródło: Urząd Miasta Warszawa
Oceń: Warszawskie zguby – jak szukać i odbierać utracone przedmioty
Zobacz Także