Ostatni pociąg metra serii 81, znany także jako „Mała Moskwa”, zbliża się do końca swojej eksploatacji na warszawskiej linii M1. Pociąg ten, który na torach metra przejechał niemal 2,5 miliona kilometrów, wyróżnia się swoim unikalnym designem i historiczną wartością. W obliczu wielu modernizacji i zmieniających się standardów w komunikacji miejskiej, jego przyszłość stoi pod znakiem zapytania. Pasażerowie będą mogli korzystać z tego historycznego składu jeszcze przez jakiś czas, jednak niewielka ich liczba i konieczność częstych przeglądów sprawiają, że jego eksploatacja jest ograniczona.
Skład metra serii 81, o numerze 02, to jedyny pozostający pociąg tego typu na warszawskich torach, który pamięta czasy, gdy linia M1 kończyła się na stacji Politechnika. Pojazd ten, wyprodukowany w 1990 roku w Rosji, wprowadził do stolicy nowoczesne rozwiązania, ale także poważne ograniczenia. Dzięki różnicom w szerokości wózków w stosunku do wagonów występujących w Moskwie, pasażerowie korzystali z pojazdu o odmiennych właściwościach technicznych. Co ciekawe, wiele wagonów serii 81 zostało przekazanych innym stacjom kolejowym, a niektóre z nich są obecnie składowane na części zamienne.
W ciągu ostatnich lat pociąg przeszedł szereg modyfikacji, aby dostosować go do standardów obowiązujących w Warszawie. Na pokładzie zainstalowano nowoczesne systemy kontrolne, co podniosło bezpieczeństwo podróżnych. Pasażerowie doceniają wygodne siedzenia, jednak wciąż można odczuć różnice w komforcie jazdy w porównaniu do nowoczesnych składów, które odznaczają się lepszymi osiągami. Ostatecznie, po blisko 35 latach eksploatacji najbardziej charakterystyczny pociąg metra w Warszawie dla wielu stanie się wspomnieniem. Jego przyszłość będzie uzależniona od dostępności części zamiennych oraz decyzji dotyczących przyszłości linii metra M1.
Źródło: Urząd Miasta Warszawa
Oceń: Ostatni pociąg metra serii 81 w Warszawie kończy swoją służbę
Zobacz Także