UWAGA! Dołącz do nowej grupy Warszawa - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Płyny eksploatacyjne w niskich temperaturach. Czym różnią się zimowe odmiany i dlaczego są ważne?


Pierwszy silny przymrozek potrafi zaskoczyć wielu kierowców. Nagle okazuje się, że samochód ma problemy z rozruchem. Próba mycia przedniej szyby kończy się fiaskiem i smugami lodu. Przygotowanie auta do zimy to nie tylko wymiana opon. Równie istotne jest sprawdzenie płynów w pojeździe, które w niskich temperaturach muszą zachować swoje właściwości.

Najbardziej znana różnica – dlaczego letni płyn do spryskiwaczy zamarza?

Najczęściej ignorowanym, a zarazem najbardziej oczywistym płynem sezonowym jest płyn do spryskiwaczy. Jego letnia odmiana bazuje głównie na wodzie oraz detergentach usuwających owady. Zimowa receptura wzbogacona jest natomiast o alkohol, zazwyczaj etanol, który drastycznie obniża temperaturę krzepnięcia. Używanie letniego płynu zimą jest nie tylko niekomfortowe, ale i niebezpieczne. Zamarznięcie płynu w zbiorniczku może prowadzić do jego rozsadzenia. Często uszkodzeniu ulegają także przewody i sama pompka spryskiwacza, co generuje niepotrzebne koszty naprawy. Wymiany należy dokonać jeszcze przed nadejściem pierwszych mrozów, opróżniając zbiornik z letniego płynu. Warto też wiedzieć, jak dozować płyn, aby zachować jego skuteczność.

Olej silnikowy i płyn chłodniczy – czy one też mają wersje zimowe?

W przypadku oleju silnikowego nie mówimy o typowych wersjach letnich i zimowych, ale o jego parametrach lepkościowych. Kluczowe jest oznaczenie „W” (jak Winter). Olej silnikowy o niskiej lepkości zimowej, na przykład 0W lub 5W, zachowuje płynność nawet przy silnym mrozie. Umożliwia to łatwiejszy rozruch i natychmiastowe smarowanie silnika. Zbyt gęsty olej stawia duży opór, co mocno obciąża akumulator i rozrusznik. Z kolei płyn chłodniczy musi być mrozoodporny przez cały rok. Jego zadaniem jest nie tylko chłodzenie latem, ale także ochrona układu przed zamarzaniem zimą. Zamarzająca woda zwiększa swoją objętość i mogłaby doprowadzić do pęknięcia chłodnicy lub bloku silnika. Dlatego tak istotne jest regularne kontrolowanie temperatury krzepnięcia płynu w warsztacie.

olej-silnikowy-i-plyn-chlodniczy-czy-one-tez-maja-wersje-zimowe.jpg

Co z paliwem i dlaczego zimowy diesel jest tak ważny?

O ile benzyna jest odporna na niskie temperatury, o tyle kierowcy aut z silnikiem Diesla muszą być czujni. Standardowy olej napędowy zawiera parafiny, które w ujemnych temperaturach zaczynają się wytrącać. Tworzą one gęstą zawiesinę, przypominającą kaszę, która skutecznie zatyka filtr paliwa. W efekcie samochód nie odpali lub zgaśnie krótko po uruchomieniu. Stacje paliw w okresie jesiennym wprowadzają paliwa przejściowe, a zimą specjalny, arktyczny olej napędowy. Ma on dodatki uszlachetniające, które zapobiegają krystalizacji parafin. Niespodziewana awaria w trasie, spowodowana złą jakością paliwa, wiąże się często z koniecznością wezwania pomocy drogowej. Podstawowe ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, ale chroni jedynie przed roszczeniami osób trzecich, nie pokrywając kosztów holowania własnego auta. Aby zapewnić sobie wsparcie techniczne w takich sytuacjach, warto pomyśleć o szerszej ochronie, sprawdzając dostępne opcje w kalkulatorze OC i AC.

Dbałość o odpowiednie płyny eksploatacyjne to gwarancja spokojnej głowy w mroźne poranki. Zapewnia to mobilność pojazdu nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. To proste, podstawowe czynności serwisowe, które skutecznie chronią auto przed poważnymi i kosztownymi usterkami. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnego stresu, gdy samochód jest nam najbardziej potrzebny.


Oceń: Płyny eksploatacyjne w niskich temperaturach. Czym różnią się zimowe odmiany i dlaczego są ważne?

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:7