• Edukacja

  • nagrody

  • 10

    pomysłów

  • 0

    dni do końca

Jaki wpływ na życie szkoły powinni mieć uczniowie?

Aby dodać pomysł musisz sie zalogować

NAGRODY

1 MIEJSCE I NAGRODA GŁÓWNA

nagroda finansowa w wysokości 500 zł oraz weekendowy pobyt dla 2 osób (2 noclegi i wyżywienie) w ośrodku wypoczynkowym (Kazimierz Dolny)

2 MIEJSCE

weekendowy pobyt dla 2 osób (2 noclegi i wyżywienie) w ośrodku wypoczynkowym (Gawrych Ruda)

3 MIEJSCE

weekendowy pobyt dla 2 osób (2 noclegi i wyżywienie) w ośrodku wypoczynkowym (Maróz)

NOMINACJE X 10

nagrody niespodzianki od Otwartej Warszawy

JURY

MAŁGORZATA BUKOWSKA-SIEGEL

Naczelnik wydziału w biurze Centrum Komunikacji Społecznej m. st. Warszawy

BEATA KUBISZYN-PUKA

Główny specjalista w biurze Centrum Komunikacji Społecznej m. st. Warszawy

MIROSŁAW SIELATYCKI

Zastępca dyrektora Biura Edukacji m.st. Warszawy

TOMASZ KURZĄTKOWSKI

New Business Director w MillionYou.

Justyna Suchecka

dziennikarka "Gazety Wyborczej" specjalizująca się w tematyce oświatowej

Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Agora

Jarosław Szulski

nauczyciel w Gimnazjum i Liceum im. Tadeusza Reytana w Warszawie, autor dwóch powieści o szkole - "Zdarza się" (2011) oraz "Sor" (2014).

Edwin Bendyk

pisarz, publicysta, w tygodniku "Polityka" kieruje działem naukowym. Związany także z Instytutem Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w ramach DELab UW tworzy Laboratorium Miasta Przyszłości.

POMYSŁY

Agszka 26 lipiec 2015 Po pierwsze powinni móc uczyć się w swoim tempie, czyli należy dać dzieciom czas na opanowanie różnych treści/umiejętności w czasie, kiedy są na to gotowi. Co oznacza także "niegonienie" z materiałem i zmianę sposobu pracy np. trochę inne angażowanie dzieci, które „wyprzedzają” klasę. Oznacza też nieograniczanie za bardzo czasu podczas sprawdzianu czy klasówki. To powinna być też okazja do nauki, a nie wyścig z czasem, premiujący nie tyle tych, co potrafią myśleć, ale tych co mają łatwość pamięciowego zapamiętywania materiału i odporność na presję czasu. Po drugie, uczniowie powinni też współdecydować o tym, w jaki sposób będą pracować samodzielnie (w domu lub w szkole) – czyli np. większa dowolność prac domowych. Powinni mieć też większą autonomię w odrabianiu prac domowych (możliwość odrabiania tylko tych prac, które mają dla nich osobiście sens, bo np. są interesujące, pomagają coś zrozumieć czy wyćwiczyć jakąś umiejętność). Po trzecie, uczniowie powinni brać udział w ustalaniu różnych zasady obowiązujące w szkole i w klasie i być odpowiedzialni za ich przestrzeganie np. zasady dot. spędzania przerw (np. dziś często obowiązuje zakaz wychodzenia na dwór podczas przerw, a na korytarzach nie wolno biegać – powoduje to frustrację dzieci i nagminne łamanie zakazu), korzystania w szkole z urządzeń elektronicznych, dot. przemocy rówieśniczej i reagowania na nią, zasad zadawania prac domowych, oceniania (oczywiście stosownie do wieku). Po czwarte, powinni mieć wpływ na niektóre z nauczanych treści np. dzieci w starszych klasach podstawówek często skarżą się, że lekcje dot. przygotowania do życia w rodzinie są infantylne, że nie są traktowani przez nauczycieli poważnie, ich potrzeby w tym zakresie pozostają zupełnie niezaspokojone. Wybór niektórych metod czy pomocy dydaktycznych również mógłby być dyskutowany z uczniami, tak by skutkował ich większym zaangażowaniem.

Aby dodać komentarz musisz sie zalogować

FluLo 23 lipiec 2015 Przede wszystkim należy podzielić o kim rozmawiamy. Inny wpływ powinny mieć uczniowie klas I-III, inny IV-VI, a inny uczniowie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. W klasach I-III uczniowie powinni mieć zagwarantowane ciekawe zajęcia na świetlicy (konkursy recytatorskie, plastyczne, muzyczne, tematyczne). Obecnie świetlice to przechowalnia dzieci, a skoro przechowalnia to nauczycielom/opiekunom nie chce nic się robić poza pilnowaniem dziecka do momentu przyjścia rodzica (pisze to na podstawie kilkuletnich doświadczeń ze szkołami). Fajnym pomysłem jest zapraszanie "do świetlicy" ludzi posiadających pasje/zainteresowania/wykonujących zawody, które w oczach kilkulatków skrywają w sobie magię, a co za tym idzie budzą zaciekawienie i pragnienia bycia takim samym gdy "będę duży". W klasach starszych IV-VI : powołanie "do życia" zajęć odzwierciedlających zainteresowania lub budzących zainteresowania uczniów - to uczniowie powinni wskazywać jakie kółka zainteresowań powinny pojawić się w terminarzu, a nie podporządkowywać się propozycjom szkoły. W obecnej szkole było np.kółko szachowe, na które nie uczęszcza ani jedna osoba. Mimo brak zainteresowania kółko szachowe "funkcjonowało" cały rok szkolny, a szkoła nie rozumiała dlaczego dzieci nie chcą uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych. Natomiast zorganizowana została 1 grupa 20 os. z jez. angielskiego. Chętnych było znacznie więcej, ale szkoła nie podzielała entuzjazmu uczniów i nie zorganizowało więcej grup. Dajmy spokój z akademiami, apelami, jasełkami etc. pod dyktando nauczyciela. Pozwólmy dzieciom być reżyserem spektaklu (po uprzednim wprowadzeniu ich w tematykę). Dzięki czemu będą mogły rozwijać swoją kreatywność, wyobraźnię oraz poznać temat

Aby dodać komentarz musisz sie zalogować

Gallus Anonymus 15 lipiec 2015 W szkołach powinny być organizowane referenda - na których uczniowie mieli by możliwość decydowania o wielu sprawach np. gdzie pojechać na wycieczkę szkolną, jakie dodatkowe zajęcia wprowadzić w szkole, na jaki kolor pomalować ściany w klasie.

Aby dodać komentarz musisz sie zalogować

Edka 22 czerwiec 2015 trudne pytanie na które ciężko odpowiedzi, ale czy słuszne, właściwe, może pytanie powinno brzmieć : Jaki wpływ na życie szkoły powinni mieć nauczyciele, dyrektorzy ? obserwując co się dzieje w szkołach publicznych do których uczestniczą dzieci moich znajomych oraz moje dziecko, powiem szczerze dramat, większość nauczycieli i dyrektorów to beton, to w pierwszej kolejności oni powinni zmienić do uczniów ale odpowiadając na pytanie podstawowe: powinni uczestniczyć czynnie w prowadzonych przez szkołę aktywnościach co powoduje że nauczyciele widzą efekty i im się chce,

Aby dodać komentarz musisz sie zalogować

Dzięki za Twój pomysł!

Twoja odpowiedź została przesłana do moderacji. Jeśli wszystko będzie ok zostanie ona opublikowana najpóźniej w przeciągu trzech dni roboczych.
Pamiętaj, aby odebrać nagrody powinieneś uzupełnić swój profil ;-)